Udvikling af et kursus i konceptsyntese for forskellige ingeniørstuderende

Forfattere

  • Claus Thorp Hansen DTU Management, Sektion for Konstruktion og Produktudvikling

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v6i11.5540

Resumé

Artiklen beskriver revisionen af et kursus i konceptsyntese. Kurset revideres af hensyn til en ny målgruppe med forskellige faglige forudsætninger. Et vigtigt element i kurset er koncepttankegangen: Der skal skabes en ide med produktet, dvs. produktet skal være attraktivt i brugernes perspektiv, og der skal skabes en ide i produktet, dvs. tekniske løsninger skal
skabes. Som arbejdsmetode til revisionen vælges en systematisk synteseorienteret fremgangsmåde. Først beskrives kurset i fem dimensioner. Derefter opsøges ideer ved variation i dimensionerne, og forslag til helhedsløsninger skabes. Løsningsforslag vurderes m.h.t. attraktivitet for de forskellige studerende, og om kurset lever op til konceptsyntese som undervisningsobjekt
og er realiserbart.

Downloads

Publiceret

2011-09-01

Citation/Eksport

Hansen, C. T. (2011). Udvikling af et kursus i konceptsyntese for forskellige ingeniørstuderende. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 6(11), 32–38. https://doi.org/10.7146/dut.v6i11.5540