Diversitet som styrke i gruppearbejde – et casestudie
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v20i38.148820Resumé
Artiklen tilbyder et perspektiv på, hvordan der kan designes didaktisk for at kunne favne en studentergruppe med stor diversitet. Gennem et casestudie af bygningskonstruktøruddannelsen på KEA undersøges, hvordan studerende gives mulighed for at få erfaringer med hinanden gennem deltagelse i en række arbejdsgrupper, og hvordan de kan bruge denne erfaring til at fungere i grupper, der favner diversitet og hjælper gruppemedlemmerne gennem studiet. Studiet består af dokumentanalyse samt interviews med en chef, to undervisere og tre studerende. Undersøgelsen viser, at den didaktiske metode, der bruges på bygningskonstruktøruddannelsen, kan skabe et inkluderende fællesskab for alle studerende frem for at tilbyde individuelle didaktiske løsninger til forskellige grupper.
Metoden kan tjene som inspiration for alle uddannelsesinstitutioner og adresserer dermed et aktuelt behov for at rumme en stigende diversitet blandt studerende på danske videregående uddannelser.
Referencer
Andreasen, K. E., & Jensen, A. A. (2019). Hvad er didaktik. Akademisk Forlag.
Bendix Petersen, E., & Sørensen, K. A. (2019). Projektgruppen - hvordan gør vi? En håndbog til universitetsstuderende. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Bom, A. K., & Troelsen, R. (2016). Stilladsering i praksis - mellem ramme og læringsfællesskab. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 11(21), 21-30. https://doi.org/10.7146/dut.v11i21.23108
Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (Red.). (2015). Kvalitative metoder: En grundbog (2. udg.). Hans Reitzels Forlag.
Buch, B., Jensen, U. H., Nortvig, A.-M., & Christiansen, R. B. (2022). Studiegruppearbejde på videregående uddannelser: Et litteraturreview. Unge Pædagoger, (2), 29-40.
Dahlbæk, A. (2019). Studiegruppen: Etablering, facilitering og udvikling (2. udg.). Dansk Psykologisk Forlag.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). (2015). Fordelingen af det stigende optag på erhvervsakademiuddannelserne. https://eva.dk/Media/638409061813362349/Fordelingen%20af%20det%20stigende%20optag%20pa%20erhvervsakademierne.pdf
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). (2018). Udviklingen i optaget på de videregående uddannelser. https://eva.dk/Media/638403107109691584/Udviklingen%20i%20optaget%20p%C3%A5%20de%20videreg%C3%A5ende%20uddannelser.pdf
Duch, H. (Red.). (2023). Gruppearbejde på ungdoms- og videregående uddannelser: Begrundelser og perspektiver. Frydenlund.
Hansen, J. T., & Nielsen, K. (1999). Stilladsering - en pædagogisk metafor. Aarhus Universitetsforlag.
Jacobsen, D. (2020). Tværprofessionelle studiegrupper: En håndbog. Samfundslitteratur.
Jonasson, C., & Lauring, J. (2010). Diversitet og gruppeperformance: Et studie af undervisere på universitetsniveau. Scandinavian Journal of Organizational Psychology, 2(2), 15-16.
Larsen, L., Weber, S. S., & Wulf-Andersen, T. Ø. (2020). Asynkronitet og sortering i et accelereret uddannelsessystem. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 20(1).
Luthra, P. (2021). Diversifying diversity: Your guide to being an active ally of inclusion in the workplace. Diversifying Diversity ApS.
Rask, L., Birk Hansen, M., Ravn, I., Rask, A.K. (2018): Studiegrupper - Samarbejde og facilitering.
Roller og opgaver på KEA BYG. (2024, 28. august). Hentet fra KEA Bygs intranet.
Studenterrådgivningen. (2024, 25. august). Model til analyse af studiegruppe. https://srg.dk/media/9036/vrkt0ak.pdf
Studieordning for bygningskonstruktøruddannelsen på KEA. (2024, 28. august). https://studieordninger.KEA.dk/2024/32/195
Williams, J. C. (2023). Bryd bias: Skab reel inklusion. København: Djøf Forlag.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.