Stilladsering af logbog som metode til reflekteret læring

En kvalitativ undersøgelse.

Forfattere

  • Aida Hougaard Andersen Institut for Psykologi, SDU

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v18i34.133178

Resumé

Logbog som metode til understøttelse af refleksion kan være med til at bygge bro over kløften mellem teori og praksis som beskrevet af bl.a. nyuddannede psykologer. Studiet undersøger betydningen for de studerendes læringsoplevelse af stilladsering af logbogsmetoden gennem organiserede refleksionsøvelser og feedback i et praksisfællesskab.

Skriftlige og mundtlige evalueringer blandt 30 kandidatstuderende på psykologi samt beskrivelser af egen læring i eksamensopgaverne danner sammen med en fokusgruppe datamaterialet for analysen. 

Undersøgelsen viste, at refleksionsøvelserne uddybede og forankrede de studerendes læringsoplevelse og bidrog som et direkte afsæt til logbogsskrivningen. Peer-feedback bidrog til inspiration og fortrolighed med logbogsmetoden via aktiv deltagelse i praksisfællesskabet. Indsatsen ved logbogsskrivningen undervejs i faget mindskede generelt fokus på eksamensopgaven som præstation og tydeliggjorde læringsprocessen samt fokus på at studere. Via organisering af refleksioner i et praksisfællesskab samt peer-feedback fremmer logbogen som metode og eksamensform de psykologistuderendes læring og understøtter relationen mellem akademisk teori og psykologfaglig praksis.

Referencer

Andersen, H. L.; Dahl, B. og Tofteskov, J. Eksamen. I L. Rienecker, P. S. Jørgensen, J. Dolin & G. H. Ingerslev (red.) Universitetspædagogik. (s. 409-422). Samfundslitteratur.

Elmose, M., & Birkeland, S. (2014). Fra studerende i praktik til refleksiv praktiker. Abstract fra Konference "Teaching for Active Learning", Odense, Danmark.

Dysthe, O., & Engelsen, K. S. (2011). Portfolio practices in higher education in Norway in an international perspective: macro-, meso- and micro-level influences. Assessment and evaluation in higher education, 36(1), 63-79. https://doi.org/10.1080/02602930903197891

Elmose, M., & Birkeland, S. (2014). Fra studerende i praktik til refleksiv praktiker. Abstract fra Konference "Teaching for Active Learning", Odense, Danmark.

Halkier, B. (2020). Fokusgrupper. I: Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2020). Kvalitative metoder: en grundbog (3. udgave ed.). Hans Reitzel.

Horst, S., Johannsen, B. F., Nielsen, J. A. & Rump, C. Ø. (2020). Evaluering af undervisning. I L. Rienecker, P. S. Jørgensen, J. Dolin & G. H. Ingerslev (red.) Universitetspædagogik. (s. 409-422). Samfundslitteratur.

Johnsen, A. T., Beck Hansen, N., & Andersen, M. E. (2016). Developing a Personal-Learning-Portfolio (PLP) for 1st year students at Department of Psychology. Abstract fra Teaching for Active Learning, Odense, Danmark.

Karkov Østergård, O., Kahr Nilsson, K., & Haugaard Jacobsen, C. (2021). FRA STUDERENDE TIL PSYKOTERAPEUT: EN DANNELSESREJSE, DER BØR STARTE PÅ UNIVERSITETET. Psyke & Logos. https://go.exlibris.link/M1lzM9ZG, https://doi.org/10.7146/pl.v42i1.128768

Kompetenceprofilen, Kandidatuddannelsen i Psykologi, Institut for Psykologi, Syddansk Universitet. https://mitsdu.dk/da/mit_studie/kandidat/psykologi_kandidat/karriereveje/kompetenceprofiler

Kvale, S., & Nielsen, K. (1999). Landskab for læring. In K. Nielsen & S. Kvale (Eds.), Mesterlære. Læring som social praksis. Hans Reitzels Forlag.

Lave, J. (1999). Læring, mesterlære, social praksis. In K. Nielsen & S. Kvale (Eds.), Mesterlære. Læring som social praksis. Hans Reitzels Forlag.

Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355

Maxwell, J. A. (2013). Qualitative research design: an interactive approach (3. ed., Vol. 41). SAGE Publications.

Mjøberg Anne, G. (2016). Studentaktiv forskning - På vei mot fagspesifikk og fagovergripende kompetanse. Norsk pedagogisk tidsskrift, 100(3), 194-206. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-03-04

Mørcke, A. M. og Rump, C. Ø. Universitetspædagogiske modeller og principper. I L. Rienecker, P. S. Jørgensen, J. Dolin & G. H. Ingerslev (red.) Universitetspædagogik. (s. 409-422). Samfundslitteratur.

Nicol, D., Thomson, A., & Breslin, C. (2014). Rethinking feedback practices in higher education: a peer review perspective. Assessment and evaluation in higher education, 39(1), 102-122. https://doi.org/10.1080/02602938.2013.795518

Nielsen, K. & Kvale, S. (1999). Mesterlære som aktuel læringsform. In K. Nielsen & S. Kvale (Eds.), Mesterlære. Læring som social praksis. Hans Reitzels Forlag.

Nordmo, I., & Anderssen, N. (2013). Deltakerbaner i psykologutdanningen - en femårs oppfølging av psykologistudenter. Uniped (Lillehammer), 36(2), 50-61. https://doi.org/10.3402/uniped.v36i2.21514

Rienecker, L. & Bruun, J. (2020). Feedback. I L. Rienecker, P. S. Jørgensen, J. Dolin & G. H. Ingerslev (red.) Universitetspædagogik. (s. 409-422). Samfundslitteratur.

Schön, D. A. (1991). The Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. Routledge, Taylor & Francis Group.

Seidenfaden, D. (2022) Festtale på SDU til nye psykologer. https://www.dp.dk/tillykke-til-alle-de-nye-psykologer/?fbclid=IwAR3z1Y_ZJy06Qu8QY3cJBzUVPnei3_Lz9dmpCTT6tfhgzsJhZGyEIs2IgSs

Spiller, D. (2012). Assessment Matters: Self-Assessment and Peer Assessment. Teaching Development. Wāhanga Whakapakari Ako, The University of Waikato.

Sølberg, J. (2020). Undersøgelse af egen undervisning. I L. Rienecker, P. S. Jørgensen, J. Dolin & G. H. Ingerslev (red.) Universitetspædagogik. (s. 423-432). Samfundslitteratur.

Tanggaard, L. (2018). Læringsglemsel. Forlaget Klim.

Tanggaard, L. (2022). Key-note. Kvale-konferencen, Syddansk Universitet.

Ulstrup, E., & Jeppesen, M.-B. H. (2010). Dialogiske læringsrum med plads til hjerne og hjerte. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 5 (9), 59-62. https://doi.org/10.7146/dut.v5i9.5573

Winther, F. (2017) Læringsportfolio som individuelt refleksionsrum i kollektiv læring. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 12 (22), 167-181. https://doi.org/10.7146/dut.v12i22.23226

Downloads

Publiceret

2023-05-01

Citation/Eksport

Andersen, A. H. (2023). Stilladsering af logbog som metode til reflekteret læring: En kvalitativ undersøgelse. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 18(34), 11–24. https://doi.org/10.7146/dut.v18i34.133178