Screening for technical flaws in multiple-choice items. A generalizability study.
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v14i26.106496Resumé
Construction errors in multiple-choice items are quite prevalent and constitute threats to test validity of multiple-choice tests. Currently very little research on the usefulness of systematic item screening by local review committees before test administration seem to exist. The aim of this study was therefore to examine validity and feasibility aspects of review committee screening for item flaws. We examined the reliability of item reviewers’ independent judgments of the presence/absence of item flaws with a generalizability study design and found only moderate reliability using five reviewers. Statistical analyses of actual exam scores could be a more efficient way of identifying flaws and improving average item discrimination of tests in local contexts. The question of validity of human judgments of item flaws is important - not just for sufficiently sound quality assurance procedures of tests in local test contexts - but also for the global research on item flaws.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.