Små Fødder og Grønne kufferter – musik og lydleg med de mindste
DOI:
https://doi.org/10.7146/buks.v41i70.152319Keywords:
musikalsk handlemod, lydfortællinger, brobygning, overgangsmarkør, legende musikaktiviteter, deltagerstrategierAbstract
Artiklen undersøger indsatsen ”Små Fødder” (Næstved kommune), der bruger legende musikalske praksisser til at styrke børns og pædagogers glæde ved musik og til at skabe kontinuitet i børnenes overgang fra dagpleje/vuggestue til børnehave. Som en del af Små Fødder indgår tre kursusdage, hvor pædagoger og dagplejere introduceres til ”Den grønne kuffert”. Kufferten er fyldt med forskellige lydgivere, og med afsæt i disse arbejder det pædagogiske personale med at skabe legende lydfortællinger og musikaktiviteter, der åbner op for børns forskellige deltagerstrategier. Artiklen beskriver, hvordan indsatsen giver det pædagogiske personale nye handlemuligheder og musikalske handlemod, og hvordan den skaber en tydelig overgangsmarkør i brobygningsarbejdet.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 © BUKS og forfatterne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Tidsskriftet følger dansk ophavsret