Små Fødder og Grønne kufferter – musik og lydleg med de mindste

Forfattere

  • Lonnie Kristiansen
  • Thomas Thorsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/buks.v41i70.152319

Nøgleord:

musikalsk handlemod, lydfortællinger, brobygning, overgangsmarkør, legende musikaktiviteter, deltagerstrategier

Resumé

Artiklen undersøger indsatsen ”Små Fødder” (Næstved kommune), der bruger legende musikalske praksisser til at styrke børns og pædagogers glæde ved musik og til at skabe kontinuitet i børnenes overgang fra dagpleje/vuggestue til børnehave. Som en del af Små Fødder indgår tre kursusdage, hvor pædagoger og dagplejere introduceres til ”Den grønne kuffert”. Kufferten er fyldt med forskellige lydgivere, og med afsæt i disse arbejder det pædagogiske personale med at skabe legende lydfortællinger og musikaktiviteter, der åbner op for børns forskellige deltagerstrategier. Artiklen beskriver, hvordan indsatsen giver det pædagogiske personale nye handlemuligheder og musikalske handlemod, og hvordan den skaber en tydelig overgangsmarkør i brobygningsarbejdet.

Downloads

Publiceret

2025-01-11

Citation/Eksport

Kristiansen, L., & Thorsen, T. (2025). Små Fødder og Grønne kufferter – musik og lydleg med de mindste. BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 41(70), 14. https://doi.org/10.7146/buks.v41i70.152319