This is an outdated version published on 2021-04-19. Read the most recent version.

Kunstnerduoer, Kunstlaboratorier og KUNSTgødning

Authors

  • Tatiana Chemi
  • Hanne Kusk
  • Shuangshuang Xu

DOI:

https://doi.org/10.7146/buks.v37i64.125799

Keywords:

artfulness; kunstnerduoer; tværæstetik; kulturskoler; kreativt laboratorium

Abstract

Denne artikel tager udgangspunkt i Kunstgødning, et nordjysk tværkommunalt samarbejde om kunst og dannelse i dagtilbud. Teoretisk er artiklen baseret i teori af Dewey og Malaguzzi og udfolder begrebet artfulness. Via en aktionsforskningsinspireret tilgang uddrages væsentlige fund i projektet: Forskningssamarbejdet, artfulness som metode, kunstnerduoer, den tværæstetiske tilgang, kulturskolernes deltagelse og observationsrolle. Desuden undersøges betydningen af det kreative laboratorium, som indeholder seriøs leg, tryghed, indbydelse, eksploration og skabende fællesskaber. I perspektiveringen reflekteres der over disse fund og kombinationen af forskningsmæssig og kunstneriske evaluering og formidling. 

 

Downloads

Published

2021-04-19

Versions

How to Cite

Chemi, T., Kusk, H., & Xu, S. (2021). Kunstnerduoer, Kunstlaboratorier og KUNSTgødning. BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 37(64), 24. https://doi.org/10.7146/buks.v37i64.125799