Kunstnerduoer, Kunstlaboratorier og KUNSTgødning

Forfattere

  • Tatiana Chemi
  • Hanne Kusk
  • Shuangshuang Xu

DOI:

https://doi.org/10.7146/buks.v37i64.125799

Nøgleord:

artfulness; kunstnerduoer; tværæstetik; kulturskoler; kreativt laboratorium

Resumé

Denne artikel tager udgangspunkt i Kunstgødning, et nordjysk tværkommunalt samarbejde om kunst og dannelse i dagtilbud. Teoretisk er artiklen baseret i teori af Dewey og Malaguzzi og udfolder begrebet artfulness. Via en aktionsforskningsinspireret tilgang uddrages væsentlige fund i projektet: Forskningssamarbejdet, artfulness som metode, kunstnerduoer, den tværæstetiske tilgang, kulturskolernes deltagelse og observationsrolle. Desuden undersøges betydningen af det kreative laboratorium, som indeholder seriøs leg, tryghed, indbydelse, eksploration og skabende fællesskaber. I perspektiveringen reflekteres der over disse fund og kombinationen af forskningsmæssig og kunstneriske evaluering og formidling. 

 

Downloads

Publiceret

2021-04-19 — Opdateret d. 2021-04-23

Versioner

Citation/Eksport

Chemi, T., Kusk, H., & Xu, S. (2021). Kunstnerduoer, Kunstlaboratorier og KUNSTgødning. BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 37(64), 24. https://doi.org/10.7146/buks.v37i64.125799 (Original work published 19. april 2021)

Nummer

Sektion

Artikler (peer reviewed)