Hvordan kan matematik- og naturfagslærere samarbejde om at gennemføre undervisning, der sigter efter at udvikle elevers STEM-kompetence?

– et empirisk casestudie om STEM-undervisning, der sigter efter at udvikle elevers kompetence til at behandle data

Forfattere

  • Maria Møller UCN

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v10i1.149726

Nøgleord:

STEM-undervisning, tværfaglighed, praksissamarbejde, empirisk casestudie, STEM-didaktiske anbefalinger

Resumé

Artiklen undersøger, hvordan STEM-undervisning kan tilrettelægges og gennemføres i grundskolen. Artiklen udforsker, hvilke muligheder og udfordringer der kan opstå, når et team af matematik- og naturfagslærere og en forsker samarbejder om at udvikle STEM-undervisning, der tager afsæt i at udvikle elevers kompetence til at behandle data (STEM-databehandlingskompetence). Undersøgelsen bygger på et etnografisk casestudie, hvor interview og observation er anvendt til at indsamle empirisk materiale. Gennem empiridrevne analyser fremtræder to temaer: 1) Fælles forberedelse understøtter, at lærerne udvikler ejerskab for et udvalgt STEM-kompetencemål, og 2) Redesign af visuelle STEM-kompetencemodeller giver matematik- og naturfagslærere et fælles afsæt for at udvikle kompetenceorienteret STEM-forløb. Artiklens forskningsbidrag til praksis er fire didaktiske anbefalinger til skoleledere og teams af lærere, der ønsker at komme i gang med kompetenceorienteret STEM-undervisning.

Referencer

Albrechtsen, T. R. S. (2016). Professionelle læringsfællesskaber og fagdidaktisk viden. Dafolo.

Baarts, C. (2015). Introduktion til etnografisk metode. Syddansk Universitetsforlag.

Baarts, C. (2020). Autoetnografi. I S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.), Kvalitative metoder: En grundbog (s. 153-163) (3. udg.). Hans Reitzels Forlag.

Bakker, A. (2019). Design research in education. Design Research in Education: A Practical Guide for Early Career Researchers (s. 3–22). Routledge.

Blackley, S., & Howell, J. (2015). A STEM narrative: 15 years in the making. Australian Journal of Teacher Education, 40(7), 102–112.

Blomhøj, M. (2019). En undersøgende tilgang til undersøgende matematikundervisning. Matematik, 47(3), 4–9.

Borgnakke, K. (2013). Etnografiske metoder i uddannelsesforskningen: Mellem klassiske traditioner og senmoderne udfordringer. Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet.

Buhl, M., Hanghøj, T., & Henriksen, T. D. (2022). Reconceptualising Design-Based Research: Between Research Ideals and Practical Implications. Nordic Journal of Digital Literacy, 17(4), 205–210. https://doi.org/10.18261/njdl.17.4.1

Bundgaard, H., Rubow, C., & Overgaard Mogensen, H. (2018). Antropologiske projekter: En grundbog. Samfundslitteratur.

Bybee, R. W. (2018). STEM Education Now More Than Ever. NSTA Press.

Daugbjerg, P. S., Krogh, L. B., & Ormstrup, C. (2018). Læreres udfordringer ved ny fællesfaglighed i naturfagene i Danmark. NorDiNa: Nordic Studies in Science Education, 14(2), 203–220.

Erhvervsministeriet (2018). Strategi for Danmarks digitale vækst. https://www.regeringen.dk/media/4766/strategi-for-danmarks-digitale-vaekst_online.pdf

European Commission. (2019). Key Competences for Lifelong Learning. https://doi.org/10.2766/569540

EVA, Danmarks Evalueringsinstitut (2018). Professionelle læringsfællesskaber – tættere på undervisningen. https://eva.dk/udgivelser/2018/nov/professionelle-laeringsfaellesskaber-taettere-paa-undervisningen

Gravemeijer, K., & Cobb, P. (2006). Design research from a learning design perspective. I Educational design research (s. 29–63). Routledge.

Grunwald, A., & Kronvald, O. (2018). STEM og Regional udvikling: Vidensopsamling til en samlet Nordjysk indsats. Aalborg Universitet.

Hansen, R. (2018). Målstyret kompetenceorienteret matematikundervisning. DPU, Aarhus Universitet. https://www.ucviden.dk/files/124228968/Hansen_Rune_2018_M_lstyret_kompetenceorienteret_matematikundervising.pdf

Hargreaves, A., & Fink, D. (2012). Sustainable Leadership. John Wiley & Sons.

Højgaard, T., Sølberg, J., Bundsgaard, J., & Elmose, S. (2010). Kompetencemål i praksis –foranalysen bag projektet KOMPIS. MONA – Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 10(3).

Højgaard, T., & Winther, N. (2021). Facilitering af kompetencemålstyret matematikundervisning: Erfaringer med kommunalt forankret, skolebaseret udvikling af lærerkompetencer. MONA – Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2021(1), 19.

Johnson, C. C., & Sondergeld, T. A. (2020). Outcomes of an integrated STEM high school: Enabling access and achievement for all students. Urban Education, 58(8), 1772-1798.

Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview: Det kvalitative forskningsinterview som håndværk (3. udg.). Hans Reitzels Forlag.

Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. SAGE.

Madsen, C. D., & Poulsen, S. H. (2023). Implementering af Engineering i Skolen: erfaringer og anbefalinger til kommende kompetenceudviklingsdesigns målrettet lærere i grundskolen. VIA University College.

Møller, M. (2022). Fra STEM-faglighed til STEM-kompetencer. MONA – Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 22(4). https://tidsskrift.dk/mona/article/view/134910/179690

Møller, M. (2024). Kompetenceorienteret STEM-undervisning. Ph.d.-afhandling. DPU, Aarhus Universitet.

Ng, S.B. (2019). Exploring STEM Competences for the 21st Century. UNESCO International Bureau of Education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368485

Nielsen, B. L., Pontoppidan, B. S., Sillasen, M. K., Morgensen, A., & Nielsen, K. (2013). QUEST – et storskalaprojekt til udvikling af naturfagsundervisning. MONA – Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2, 49-66.

Plauborg, H. (2016). Klasseledelse gentænkt. Hans Reitzels Forlag.

Schmidt, J. R. (2019). Hvem definerer STEM i skolen og i skoleforskning? MONA – Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2019(2), 19, 70–88. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/114698

Siu, K. W. M., & Lam, M. S. (2005). Early childhood technology education: A sociocultural perspective. Early Childhood Education Journal, 32(6), 353–358.

Sølberg, J., Bundsgaard, J., & Højgaard, T. (2015). Kompetencemål i praksis – Hvad har vi lært af KOMPIS? Mona – Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 15(2). https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36308

Spradley, J. P. (2016). Participant observation. Waveland Press.

Svabo, C., Moeskær Larsen, D., Borch, K. B., Kristensen., M. A., & Svendsen, M. W. H. (red.)(2024). STEM didaktik med fokus på matematik til grundskole, gymnasie og dagtilbud. Syddansk Universitetsforlag.

Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods. SAGE Publications.

Downloads

Publiceret

2025-03-04

Citation/Eksport

Møller, M. (2025). Hvordan kan matematik- og naturfagslærere samarbejde om at gennemføre undervisning, der sigter efter at udvikle elevers STEM-kompetence? – et empirisk casestudie om STEM-undervisning, der sigter efter at udvikle elevers kompetence til at behandle data. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 10(1), 24. https://doi.org/10.7146/lup.v10i1.149726