Hvordan kan matematik- og naturfagslærere samarbejde om at gennemføre undervisning, der sigter efter at udvikle elevers STEM-kompetence?
– et empirisk casestudie om STEM-undervisning, der sigter efter at udvikle elevers kompetence til at behandle data
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v10i1.149726Nøgleord:
STEM-undervisning, tværfaglighed, praksissamarbejde, empirisk casestudie, STEM-didaktiske anbefalingerResumé
Artiklen undersøger, hvordan STEM-undervisning kan tilrettelægges og gennemføres i grundskolen. Artiklen udforsker, hvilke muligheder og udfordringer der kan opstå, når et team af matematik- og naturfagslærere og en forsker samarbejder om at udvikle STEM-undervisning, der tager afsæt i at udvikle elevers kompetence til at behandle data (STEM-databehandlingskompetence). Undersøgelsen bygger på et etnografisk casestudie, hvor interview og observation er anvendt til at indsamle empirisk materiale. Gennem empiridrevne analyser fremtræder to temaer: 1) Fælles forberedelse understøtter, at lærerne udvikler ejerskab for et udvalgt STEM-kompetencemål, og 2) Redesign af visuelle STEM-kompetencemodeller giver matematik- og naturfagslærere et fælles afsæt for at udvikle kompetenceorienteret STEM-forløb. Artiklens forskningsbidrag til praksis er fire didaktiske anbefalinger til skoleledere og teams af lærere, der ønsker at komme i gang med kompetenceorienteret STEM-undervisning.
Referencer
Albrechtsen, T. R. S. (2016). Professionelle læringsfællesskaber og fagdidaktisk viden. Dafolo.
Baarts, C. (2015). Introduktion til etnografisk metode. Syddansk Universitetsforlag.
Baarts, C. (2020). Autoetnografi. I S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.), Kvalitative metoder: En grundbog (s. 153-163) (3. udg.). Hans Reitzels Forlag.
Bakker, A. (2019). Design research in education. Design Research in Education: A Practical Guide for Early Career Researchers (s. 3–22). Routledge.
Blackley, S., & Howell, J. (2015). A STEM narrative: 15 years in the making. Australian Journal of Teacher Education, 40(7), 102–112.
Blomhøj, M. (2019). En undersøgende tilgang til undersøgende matematikundervisning. Matematik, 47(3), 4–9.
Borgnakke, K. (2013). Etnografiske metoder i uddannelsesforskningen: Mellem klassiske traditioner og senmoderne udfordringer. Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet.
Buhl, M., Hanghøj, T., & Henriksen, T. D. (2022). Reconceptualising Design-Based Research: Between Research Ideals and Practical Implications. Nordic Journal of Digital Literacy, 17(4), 205–210. https://doi.org/10.18261/njdl.17.4.1
Bundgaard, H., Rubow, C., & Overgaard Mogensen, H. (2018). Antropologiske projekter: En grundbog. Samfundslitteratur.
Bybee, R. W. (2018). STEM Education Now More Than Ever. NSTA Press.
Daugbjerg, P. S., Krogh, L. B., & Ormstrup, C. (2018). Læreres udfordringer ved ny fællesfaglighed i naturfagene i Danmark. NorDiNa: Nordic Studies in Science Education, 14(2), 203–220.
Erhvervsministeriet (2018). Strategi for Danmarks digitale vækst. https://www.regeringen.dk/media/4766/strategi-for-danmarks-digitale-vaekst_online.pdf
European Commission. (2019). Key Competences for Lifelong Learning. https://doi.org/10.2766/569540
EVA, Danmarks Evalueringsinstitut (2018). Professionelle læringsfællesskaber – tættere på undervisningen. https://eva.dk/udgivelser/2018/nov/professionelle-laeringsfaellesskaber-taettere-paa-undervisningen
Gravemeijer, K., & Cobb, P. (2006). Design research from a learning design perspective. I Educational design research (s. 29–63). Routledge.
Grunwald, A., & Kronvald, O. (2018). STEM og Regional udvikling: Vidensopsamling til en samlet Nordjysk indsats. Aalborg Universitet.
Hansen, R. (2018). Målstyret kompetenceorienteret matematikundervisning. DPU, Aarhus Universitet. https://www.ucviden.dk/files/124228968/Hansen_Rune_2018_M_lstyret_kompetenceorienteret_matematikundervising.pdf
Hargreaves, A., & Fink, D. (2012). Sustainable Leadership. John Wiley & Sons.
Højgaard, T., Sølberg, J., Bundsgaard, J., & Elmose, S. (2010). Kompetencemål i praksis –foranalysen bag projektet KOMPIS. MONA – Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 10(3).
Højgaard, T., & Winther, N. (2021). Facilitering af kompetencemålstyret matematikundervisning: Erfaringer med kommunalt forankret, skolebaseret udvikling af lærerkompetencer. MONA – Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2021(1), 19.
Johnson, C. C., & Sondergeld, T. A. (2020). Outcomes of an integrated STEM high school: Enabling access and achievement for all students. Urban Education, 58(8), 1772-1798.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview: Det kvalitative forskningsinterview som håndværk (3. udg.). Hans Reitzels Forlag.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. SAGE.
Madsen, C. D., & Poulsen, S. H. (2023). Implementering af Engineering i Skolen: erfaringer og anbefalinger til kommende kompetenceudviklingsdesigns målrettet lærere i grundskolen. VIA University College.
Møller, M. (2022). Fra STEM-faglighed til STEM-kompetencer. MONA – Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 22(4). https://tidsskrift.dk/mona/article/view/134910/179690
Møller, M. (2024). Kompetenceorienteret STEM-undervisning. Ph.d.-afhandling. DPU, Aarhus Universitet.
Ng, S.B. (2019). Exploring STEM Competences for the 21st Century. UNESCO International Bureau of Education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368485
Nielsen, B. L., Pontoppidan, B. S., Sillasen, M. K., Morgensen, A., & Nielsen, K. (2013). QUEST – et storskalaprojekt til udvikling af naturfagsundervisning. MONA – Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2, 49-66.
Plauborg, H. (2016). Klasseledelse gentænkt. Hans Reitzels Forlag.
Schmidt, J. R. (2019). Hvem definerer STEM i skolen og i skoleforskning? MONA – Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2019(2), 19, 70–88. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/114698
Siu, K. W. M., & Lam, M. S. (2005). Early childhood technology education: A sociocultural perspective. Early Childhood Education Journal, 32(6), 353–358.
Sølberg, J., Bundsgaard, J., & Højgaard, T. (2015). Kompetencemål i praksis – Hvad har vi lært af KOMPIS? Mona – Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 15(2). https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36308
Spradley, J. P. (2016). Participant observation. Waveland Press.
Svabo, C., Moeskær Larsen, D., Borch, K. B., Kristensen., M. A., & Svendsen, M. W. H. (red.)(2024). STEM didaktik med fokus på matematik til grundskole, gymnasie og dagtilbud. Syddansk Universitetsforlag.
Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods. SAGE Publications.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Forfatter og tidsskrift

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Studier i læreruddannelse og -profession modtager kun manuskripter som ikke tidligere har været publiceret i nordiske tidsskrifter og ikke er samtidigt er indsendt til andre tidsskrifter.
Forfattere giver tidsskriftet ret til første publicering og bevarer deres ophavsret.
Udgivne artikler er omfattet af Creative Commons licens CC BY-NC-ND. By (navngivning), NC, (non commerical), ND (no derivatives). Den tillader alene spredning af værket til offentligheden, dvs. downloade og dele dem med andre, så længe dit værk krediteres, ikke ændres eller anvendes komercielt. https://creativecommons.org/share-your-work/).