Hvem definerer STEM i skolen og i skoleforskning?
PDF

Citation/Eksport

Schmidt, J. R. (2019). Hvem definerer STEM i skolen og i skoleforskning?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2019(2), 19. https://doi.org/10.7146/mona.v2019i2.114698

Resumé

Skolens naturfag og matematik optræder oftere og oftere i det amerikansk-inspirerede akronym STEM. Således også i National naturvidenskabsstrategi, i teknologipagten og i Engineering i Skolen. Hverken i USA eller i Danmark er der dog enighed om hvordan STEM skal og bør defineres, eller hvilket indhold det skal have. I denne artikel vises det hvordan danske virksomheder via Dansk Industri og fonde anvender en STEM-kriseretorik til at sikre fokus på T’et, E’et og elevernes/de studerendes arbejdsmarkedsparathed. Med artiklen lægges der op til en debat om hvordan STEM bør defineres, og af hvem.

https://doi.org/10.7146/mona.v2019i2.114698
PDF