Hvem definerer STEM i skolen og i skoleforskning?

  • Jette Reuss Schmidt

Resumé

Skolens naturfag og matematik optræder oftere og oftere i det amerikansk-inspirerede akronym STEM. Således også i National naturvidenskabsstrategi, i teknologipagten og i Engineering i Skolen. Hverken i USA eller i Danmark er der dog enighed om hvordan STEM skal og bør defineres, eller hvilket indhold det skal have. I denne artikel vises det hvordan danske virksomheder via Dansk Industri og fonde anvender en STEM-kriseretorik til at sikre fokus på T’et, E’et og elevernes/de studerendes arbejdsmarkedsparathed. Med artiklen lægges der op til en debat om hvordan STEM bør defineres, og af hvem.

Publiceret
2019-06-07
Citation/Eksport
Schmidt, J. (2019). Hvem definerer STEM i skolen og i skoleforskning?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2019(2), 19. Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/114698
Sektion
Aktuel analyse