Professionel dømmekraft i naturfagsundervisning
PDF

Nøgleord

naturfagundervisning
Grundskole
Læreruddannelsen

Citation/Eksport

Schmidt, J. R. (2023). Professionel dømmekraft i naturfagsundervisning. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 23(3), 18. Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/139989

Resumé

Abstract: Større lokal frihed i folkeskole og læreruddannelse fordrer ifølge de berørte ministerier professionel dømmekraft. I denne artikel gøres der rede for relevante grene af begrebet dømmekrafts idéhistoriske netværk. Desuden opsættes en række diskursive spændingsfelter i relation til naturfagsundervisning, som kan spores i ministerielle bekendtgørelser og naturfagsdidaktiske strømninger. Det fordrer professionel dømmekraft at placere sig i de diskursive spændingsfelter, så forhåbentlig kan de fungere som afsæt for diskussioner i faglige fællesskaber.

PDF

Referencer

Astra. (2017). Sammen om naturvidenskab. Anbefalinger til en national strategi for de naturvidenskabelige fag. Astra. Lokaliseret den 5. februar 2023 på https://astra.dk/wp-content/uploads/2022/04/nns_rapport_anbefalinger_final_web.pdf

Biesta, G. (2007). Why “What Works” Won’t Work: Evidence-Based Practice and Democratic Deficit In Educational Research. Educational Theory, 57(1), s. 1‑22.

Bjerril, S. (2022). Forsker: Ny læreruddannelse er en formålsrevolution. Folkeskolen.dk. Lokaliseret den 5. februar 2023 på https://www.folkeskolen.dk/faelles-mal-laereruddannelsen-malstyring/forsker-ny-laereruddannelse-er-en-formalsrevolution/4682109.

Børne- og Undervisningsministeriet (2014) Lov om ændring af lov om folkeskolen og forskellige andre love. Lokaliseret d. 26. juni 2023 på https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/406

Børne- og Undervisningsministeriet. (2021). Bred aftale om fremtidigt evaluerings- og bedømmelsessystem. Lokaliseret den 31. maj 2023 på https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2021/okt/211029-bred-aftale-om-fremtidigt-evaluerings-og-bedoemmelsessystem.

Danmarks Lærerforening. (2016). Læringsmålstyret undervisning og læringsplatforme. Notat. Lokaliseret den 5. februar 2023 på https://www.dlf.org/media/8932814/notat_lmu_laeringsplatforme.pdf.

Dolin, J., Krogh, L. B. & Troelsen, R. (2003). En kompetencebeskrivelse af naturfagene. I: H. Busch, S. Horst & R. Troelsen (red.), Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser. En antologi (s. 59‑139).

Engsig, T. T. (2019). Har den evidensbaserede videnskab taget magten over den professionelle dømmekraft? Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 1, s. 6‑15.

Eriksen, C. & Pahuus, A. M. (2011). Hvad er dømmekraft? Den levende arv fra Aristoteles, Kant og Løgstrup. I: M. B. Johansen & S. G. Olesen (red), Professionernes sociologi og vidensgrundlag s. 43‑65 Aarhus: ViaSystime.

Gruschka, A. (2016). At lære at forstå. Aarhus: Klim.

Grynberg, S. (2020). Pædagogisk guru: Evidensstyringen er på retur – trivsel og samarbejde vinder frem. Folkeskolen.dk. Lokaliseret den 5. februar 2023 på https://www.folkeskolen.dk/arbejdsliv-folkeskolen-nr-01‑2020-forskning/paedagogisk-guru-evidensstyringen-er-pa-retur-trivselog-samarbejde-vinder-frem/337081.

Hammersley, M. (Ed.). (2007). Educational research and evidence-based practice. Los Angeles, CA: Sage.

Hargreaves, D. (1996) Teaching as a Research-based Profession: Possibilities and Prospects. Teacher Training Agency Annual Lecture, Teacher Training Agency, London.

Hattie, J. & Yates, G. C. (2013). Visible Learning and the Science of How We Learn. Routledge.

Illeris, K. (2013). Kompetence. Hvad, hvorfor, hvordan? Gylling: Samfundslitteratur.

Kant, I. (1793[2005]). Kritik af dømmekraften. København: Det lille Forlag.

Kant, I. (1993/1783). Besvarelse af spørgsmålet: Hvad er oplysning? I: M. H. Jeppesen (red.), Oplysning, historie, fremskridt. Historiefilosofiske skrifter. 1. udgave. Aarhus: Slagmark.

Klafki, W. (1957). Das pädagogische Problem des Elementaren und die Theorie der kategorialen Bildung (4. udgave, bind 6).

Klafki, W. (2002). Dannelsesteori og didaktik. Nye studier. Aarhus: Klim.

Kaas, L. A., Berg, M. S. & Grumløse, S. P. (2020). Når skolens børn evaluerer sig selv. Studier i læreruddannelse og -profession, 5(2), s. 56‑75. https://tidsskrift.dk/SLP/article/view/123519/170533.

Larsen, S. N. (2022). Evalueringsfeber og evidensjagt. Kritiske essays til forsvar for fagligheden. Samfundslitteratur.

Laursen, P. F. (2006). Ja tak til evidens – rigtigt fortolket. Unge Pædagoger, 3, Dansen om evidensen, s. 3‑13.

Møller, J. P. (2001). Omverdensforståelse. Didaktiske perspektiver og eksempler. Aarhus: Klim. Nielsen, L. & Boll, B. H. (2017). Introduktion til begrebet dømmekraft. UCN.

OECD (2004). National Review on Educational R&D: Examiners’ Report on Denmark. Paris: OECD.

Pahuus, A. M. (2003). Hannah Arendts teori om offentlighed og dømmekraft. Slagmark, 37, s. 63‑78.

Pleasants, J. (2020): Inquiring into the Nature of STEM Problems: Implications for Pre-College Education. Science & Education, 29(1), s. 831‑855.

Rasch-Christensen, A. & Rasmussen, J. (2014). Kompetencemål i den nye læreruddannelse. PAIDEIA, 7 (s. 15‑25)

Rasmussen, J. & Holm, C. (2013). Den nye læreruddannelse skal styrke lærerens professionelle dømmekraft. Folkeskolen.dk. Lokaliseret den 5. februar 2023 på https://www.folkeskolen.dk/folkeskolen-nr-13‑2013-kronik-laerer-og-efteruddannelse/den-nye-laereruddannelse-skal-styrke-laererens-professionelle-dommekraft/770500.

Regeringen (2018). National naturvidenskabsstrategi. Lokaliseret den 5. februar 2023 på https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf18/180313-national-naturvidenskabsstrategi.pdf.

Rømer, T. A., Tanggaard, L. & Brinkmann, S. (2011). Uren pædagogik. Aarhus: Klim.

Schmidt, J. R. (2015). På sporet af magtspillet om dansk naturfagsundervisning. Neoliberal styring af folkeskolen og læreruddannelsen siden årtusindskiftet. Aalborg Universitet.

Sillasen, M. K. & Linderoth, U. H. (2017). Tværfaglig undervisning i folkeskolens naturfag. MONA, 2017(3) s. 19‑38.

Sjöström, J. (2022). Kunskaper i och om naturvetenskap som del av världsmedborgerlig bildning. MONA, 2022(4) s. 128‑134

Slavin, R. E. (2002). Evidence-Based Educational Policies: Transforming Educational Practice and Research. Educational Researcher, 31(7), s. 15‑21.

Styrelsen for Videregående Uddannelse. (2012). Vejledning til master for kompetencemål i læreruddannelsens fag. Lokaliseret den 5. februar 2024 på http://semmus.dk/km2012/kick-off/Vejledning.pdf

Uddannelses- og Forskningsministeriet. (2022). Aftale om reform af læreruddannelse. Lokaliseret den 5. februar 2023 på https://ufm.dk/lovstof/politiske-aftaler/aftale-om-reform-af-laereruddannelsen-13-september-2022.pdf.

Undervisningsministeriet. (2018). Formål og frihed. Fem pejlemærker for Fælles Mål i folkeskolen. Lokaliseret den 5. februar 2023 på https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf18/jun/180620-pejlemaerker-faelles-maal.pdf.