Retningslinjer for fagfællebedømmere

Skabelon til fagfællebedømmelse - Studier i læreruddannelse og -profession (LUP) (Gyldig 1.3.2024)

Kære reviewer,

Mange tak for at du vil fagfællebedømme en artikel. LUP er et tidsskrift, ”der understøtter og formidler forskning i og udvikling af læreruddannelse, skole og lærerprofession” og “publicerer artikler, der indbefatter forskellige videnskabelige tilgange til empirisk forskning, samt teoretiske og begrebsmæssige analyser inden for tidsskriftets genstandsfelt”. For mere info om tidsskiftet, se venligst her: https://tidsskrift.dk/SLP/index   

Du kan bedømme manuskriptet enten ved at udfylde denne skabelon med konkrete eksempler (eller angivelse af sidetal) eller kommentere i selve manuskriptet og nøjes med mere kortfattede beskrivelser i skabelonen. Har du andre kommentarer til redaktionen, skriv dem direkte til redaktøren.

Mvh. Redaktionen for LUP

Skabelon

Falder artiklen inden for tidsskriftets scope og interesseområde?

Skriv her…

Er der et begrundet problemstilling/forskningsspørgsmål, en dækkende state of the art og en klar afgrænsning af emnet i artiklen?

Skriv her…

Rummer artiklen en troværdig og dækkende beskrivelse af empirien og metoden?

Skriv her…

Rummer artiklen en passende teoretisk forankring og anvender begreber og modeller på relevante måder?

Skriv her…

Rummer artiklen en troværdig og dokumenteret analyse af empirien?

Skriv her…

Er artiklen velstruktureret, velformuleret og er argumentationen igennem artiklen holdbar og til at følge?

Skriv her…

Er der en tydelig sammenhæng mellem forskningsspørgsmål, metode, analyse, fund/konklusioner og evt. diskussion/perspektiverng?

Skriv her…

Andre kommentarer og anbefalinger til forfatteren/forfatterne.

Skriv her…

På baggrund af ovenstående: Kan du anbefale artiklen til publicering?

                Ja (bortset fra smårettelser og korrekturlæsning)
                Ja, efter ændringer ifølge review
                Ja, efter grundlæggende om omfattende ændringer ifølge review
                Nej