Mulige læringspotentialer ved at integrere teknologiforståelse i eksisterende fag

Forfattere

  • Maria Møller UCN
  • Niels Anders Illemann Petersen Lektor, UCN
  • Mark Krogh Holler
  • Anja Godtliebsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v9i2.143046

Nøgleord:

teknologiforståelse i fag, læringspotentialer, afslørende case, digitale teknologier, kompetencer, technology comprehension, learning potentials, revelatory case, digital technologies, competencies

Resumé

Resumé
Teknologiforståelse er på den uddannelsespolitiske dagsorden, men det er stadig uklart, hvordan teknologiforståelsesfagligheden skal indgå i læreruddannelse og i folkeskole. Et casebaseret observationsstudie undersøger mulige læringspotentialer ved at integrere teknologiforståelse i eksisterende fag. Studiets empiriske grundlag er fire cases, som stammer fra gennemførte undervisningsaktiviteter, hvor teknologiforståelse som noget nyt er integreret i matematik på læreruddannelsen og i fysik/kemi, håndværk og design og dansk i folkeskolen. Data indsamles gennem deltagerobservation og interview. En induktiv temaanalyse danner grundlag for fund af to læringspotentialer: 1) Digitale teknologier kan både understøtte forståelse og gøre opmærksom på misforståelser af faglige begreber. 2) Samfundsmæssige problemstillinger, hvor teknologi spiller en væsentlig rolle, kan bringes i spil, når teknologiforståelse integreres i fag. Studiet fastslår, at der er læringspotentialer ved at integrere teknologiforståelse i eksisterende fag, men at der også kan være reelle udfordringer, som der skal tages højde for.

Abstract
This paper examines the learning potential of integrating technology comprehension in existing courses through a case-based observation study. The empirical foundation of the study consists of four revelatory cases that stem from completed teaching activities in which technology comprehension is integrated. Data is collected through observations and interviews. An inductive thematic analysis forms the basis for identifying two learning potentials. 1) Digital technologies can both support understanding and draw attention to misunderstandings of academic concepts. 2) Societal issues where technology plays a significant role can be brought into play when technological literacy is integrated into subjects. The case study states that there is learning potential in integrating technology comprehension into existing subjects, but there may also be real challenges that must be considered.

Referencer

Basballe, D. A., Hjorth, M., Iversen, O. S., Caspersen, M., Hansen, B. L., & Kanstrup, K. H. (2021). Gap-analyse af teknologiforståelse i det danske uddannelsessystem fra grundskole til ungdomsuddannelser. Danske Professionshøjskoler. https://xn--danskeprofessionshjskoler-xtc.dk/wp-content/uploads/2021/01/gap-analyse.2021.pdf

Bjørndal, C. (2003). Observation som vurderende øje. Klim.

Brandi, U., & Sprogøe, J. (2019). Det magiske øjeblik – kvalitativ analyse skridt for skridt. Hans Reitzels Forlag.

Børne- og Undervisningsministeriet (2021). Slutevaluering – teknologiforståelse har vist sig som en relevant, vigtig og krævende faglighed. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf21/okt/211004-slutevaluering-teknologoforstaaelse.pdf

Clarke, A. E. (2007). Situational analysis. The Blackwell Encyclopedia of Sociology, 1-2.

Dolin, J., Black, P., Harlen, W., & Tiberghien, A. (2018). Exploring Relations between Formative and Summative Assessment. I J. Dolin & R. Evans (red.), Transforming Assessment (s. 53-80). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-63248-3_3

Dolin, J., Nielsen, J. A., & Tidemand, S. (2017). Evaluering af naturfaglige kompetencer. Acta Didactica Norge, 11(3), art. 2. https://doi.org/10.5617/adno.4702

Dysthe, O. (1997). Det flerstemmige klasserum – skrivning og samtale for at lære. Klim.

Flyvbjerg, B. (2010). Fem misforståelser om casestudiet. I S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.), Kvalitative Metoder (s. 463-487). Hans Reitzels Forlag.

Godtliebsen, A., Nielsen, L., Kiær, K., Lorentzen, R. F., & Nissen, A. (2019). Kan man være ven med en robot? https://tekforsøget.dk/wp-content/uploads/2020/06/chatbot-5.kl_.-dansk-26-06-20.pdf

Holler, M. K. & Hansen, B. K. (2019). Breakout challenge – det fede frikvarter. https://tekforsøget.dk/wp-content/uploads/2020/06/Breakout-challenge-6.-kl-HD.pdf

Højgaard, T., & Sølberg, J. (2023). Fostering Competence: A Narrative Case Study of Developing a Two-Dimensional Curriculum in Denmark. Journal of Curriculum Studies, 55(2), 223-250. https://doi.org/10.1080/00220272.2023.2196570

Højsted, I. H. (2020). Teachers Reporting on Dynamic Geometry Utilization Related to Reasoning Competency in Danish Lower Secondary School. Digital Experiences in Mathematics Education, 6(1), 91-105. https://doi.org/10.1007/s40751-020-00059-3

Iversen, O. S., Dindler, C., & Smith, R. C. (2019). En designtilgang til teknologiforståelse. Dafolo.

Køhrsen, L., & Gissel, S. T. (2020). Teknologiforståelse og genreundervisning i dansk i indskolingen. Unge Pædagoger, 2020(1), 36-45.

Laborde, C. (2005). The Hidden Role of Diagrams in Students’ Construction of Meaning in Geometry. I J. Kilpatrick, C. Hoyles, O. Skovsmose & P. Valero (red.), Meaning in Mathematics Education (s. 159-179). Springer.

Lorentzen, R. F., Slot, M. F. & Hansen, T. I. (2021). Hvordan integreres teknologiforståelse i dansk? Learning Tech, 10, 21-46. https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.122751

Mathiasen, H. (2020). Digitale teknologier i dansk universitetsundervisning – et didaktisk perspektiv. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 15(28), 1-5.

Papert, S. A. (1980). Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. Basic Books.

Petersen, N. A. I., Dahl, U. P., Elmose, S., Mortensen, S. M., & Sørensen, A. S. (2020). Den uundgåelige stråling. https://tekforsøget.dk/wp-content/uploads/2020/06/Stråling-9-kl.-fysikkemi-efterår-2020.pdf

Prætorius, L. (u.å.). Kodning og bearbejdning af kvalitative data. https://laeremiddel.dk/viden-og-vaerktoejer/datakodning-analyse-og-fortolkning-af-empiriske-data/introduktion-til-analyse-og-fortolkning/kodning-og-bearbejdning-af-kvalitative-data/

Rentorff, I. (2015). Lige nu er allerede i morgen. Gyldendal.

Rusk, N., Resnick, M., Berg, R., & Pezalla-Granlund, M. (2008). New Pathways into Robotics: Strategies for Broadening Participation. Journal of Science Education and Technology, 17, 59-69. https://link.springer.com/article/10.1007/s10956-007-9082-2

Schmidt, J. R. (2019). Hvem definerer STEM i skolen og i skoleforskning? MONA, 2019(2), 70-88. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/114698

Sølberg, J., Bundsgaard, J., & Højgaard, T. (2015). Kompetencemål i praksis – hvad har vi lært af KOMPIS? MONA, 2015(2), 46-59. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36308

Tannert, M., & Berthelsen, U. D. (2020). Digitale læremidler i danskfaget. Pædagogisk Indblik, 4. https://en.unipress.dk/media/17077/forskningsoversigt_digitale_laeremidler_i_danskfaget.pdf

Tekforsøget.dk (2018). Teknologiforståelse i folkeskolen. https://tekforsøget.dk/

Tougaard, S., Sølberg, J., & Marckmann, B. (2019). Evalueringstilgange i naturfag i grundskolen. https://neuc.dk/evalueringstilgange-i-naturfag-i-grundskolen/

TV 2. (2012). Regeringen vil smide Risøs atomaffald i udkantsdanmark. https://www.youtube.com/watch?v=sGKQNV0Iaqk

Undervisningsministeriet. (2018). Fælles Mål. GSK. Læseplan. Tilgængelig. Teknologiforståelse. pdf.pdf (emu.dk)

Downloads

Publiceret

2024-08-29

Citation/Eksport

Møller, M., Petersen, N. A. I., Holler, M. K., & Godtliebsen, A. (2024). Mulige læringspotentialer ved at integrere teknologiforståelse i eksisterende fag. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 9(2). https://doi.org/10.7146/lup.v9i2.143046

Nummer

Sektion

Artikler uden for tema