Matematikopfattelser hos 2g’ere: fokus på de ‘tre aspekter’

Authors

  • Uffe Thomas Jankvist

DOI:

https://doi.org/10.7146/nomad.v13i2.148079

Abstract

Med udgangspunkt i de såkaldte ‘tre aspekter’ fra den danske gymnasiale bekendt­gørelse for matematik anno 1987 analyserer artiklen 2g’eres (17–18 årige) opfat­telser af faget matematik. Mere præcist er der tale om faget matematiks historiske udvikling, dets anvendelser i samfundet og dets indre strukturer. Det undersøges i artiklen hvor de ‘tre aspekter’ oprindelig stammer fra og hvordan de går igen i såvel KOM­rapporten fra 2002 som i 2007­bekendtgørelsen. Endvidere undersøges det med udgangspunkt i en enkelt adspurgt 2g­klasse, hvordan denne klasses elever synes at indfri den ny bekendtgørelses mål svarende til de ‘tre aspekter’. Resultaterne af denne undersøgelse sammenlignes med en ældre og i nogen grad tilsvarende undersøgelse fra 1980 og forskelle og ligheder i resultaterne diskuteres.

References

Blum, W., Galbraith, P. L., Henn, H.-W. & Niss, M. (Eds.) (2007). Modelling and applications in mathematics education (The 14th ICMI study). New York: Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1

Boyer, C. B. (1991). A History of mathematics (Second edn). New York: John Wiley and Sons Inc.

Christensen, J. & Rasmussen, K. L. (1980). Matematikopfattelser hos 2.G'ere - en analyse (Tekster fra IMFUFA, number 24A). Roskilde: IMFUFA.

Davis, P. J. (2005). Interview med professor emeritus Philip J. Davis den 6. marts 2005. Foretaget af U. T. Jankvist og B. Toldbod på Brown University, Providence.

EBO (2008). Science. I Encyclopædia Britannica Online. Retrieved May 20, 2008 from http://www.britannica.com

Hansen, H. (2001). Opfindelse eller opdagelse? In M. Niss (Ed.), Matematikken og verden (Kapitel 3, pp. 65-96). København: Forlaget A/S.

Hersh, R. (1997). What is mathematics really? Oxford University press. https://doi.org/10.1515/dmvm-1998-0205

Jankvist, U. T. & Toldbod, B. (2007). The hidden mathematics of the Mars exploration rover mission. The Mathematical Intelligencer, 29 (1), 8-15. https://doi.org/10.1007/BF02984753

Jankvist, U. T. (2007). Den matematikhistoriske dimension i undervisning - generelt set. MONA, 3 (3), 70-90.

Jankvist, U. T. (2008a). Den matematikhistoriske dimension i undervisning - gymnasialt set. MONA, 4 (1), 24-45.

Jankvist, U. T. (2008b). Kodningsteoriens tidlige historie - et undervisningsforløb til gymnasiet (Tekster fra IMFUFA, number 459). Roskilde: IMFUFA.

Katz, V. (1998). A history of mathematics - an introduction (Second edition). Reading, Mass.: Addison-Wesley.

Niss, M., Blum, W. & Galbraith, P. (2007). Introduction. In W. Blum, P.L. Galbraith, H.-W. Henn & M. Niss (Eds.), Modelling and applications in mathematics education (The 14th ICMI study) (pp. 3-32). New York: Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1_1

Niss, M. & Jensen, T. H. (Eds.) (2002). Kompetencer og matematiklæring - ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark (Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 18). København : Undervisningsministeriets forlag.

Niss, M. (1980). Nogle aspekter for matematikundervisningen i de gymnasiale uddannelser frem til 1990. Normat, 28 (2), 52-60.

Niss, M. (1994). Mathematics in society. In R. Biehler, R. W. Scholz, R. Sträßer & B. Winkelmann (Eds.), Didactics of mathematics as a scientific discipline (pp. 367-378). Dordrecht: Kluwer academic publishers.

Niss, M. (1999). Kompetencer og uddannelsesbeskrivelse. Uddannelse, 5 (9). Retrieved May 20, 2008 from http://udd.uvm.dk/199909/udd9­3. htm?menuid=4515

Niss, M. (2001). Indledning. In M. Niss (Ed.), Matematikken og verden (Fremads debatbøger - videnskab til debat). København: Forlaget A/S.

Pilemann, H. (1996). Retorik eller realitet? Anvendelser af matematik i det danske gymnasiums matematikundervisning i perioden 1903-88 (Master's thesis. Tekster fra IMFUFA, nr. 325). Roskilde Universitetscenter.

Undervisningsministeriet (1984). Bekendtgørelse af 1984.

Undervisningsministeriet (1987). Bekendtgørelse af 1987.

Undervisningsministeriet (2007). Læreplan: Matematik A, Matematik B, Matematik C (Bilag 35, 36, 37). Retrieved May 20, 2008 from http://us.uvm. dk/gymnasie//vejl/

Downloads

Published

2008-06-01

How to Cite

Jankvist, U. T. (2008). Matematikopfattelser hos 2g’ere: fokus på de ‘tre aspekter’. NOMAD Nordic Studies in Mathematics Education, 13(2), 7–47. https://doi.org/10.7146/nomad.v13i2.148079

Issue

Section

Articles