Matematikopfattelser hos 2g’ere: fokus på de ‘tre aspekter’
DOI:
https://doi.org/10.7146/nomad.v13i2.148079Abstract
Med udgangspunkt i de såkaldte ‘tre aspekter’ fra den danske gymnasiale bekendtgørelse for matematik anno 1987 analyserer artiklen 2g’eres (17–18 årige) opfattelser af faget matematik. Mere præcist er der tale om faget matematiks historiske udvikling, dets anvendelser i samfundet og dets indre strukturer. Det undersøges i artiklen hvor de ‘tre aspekter’ oprindelig stammer fra og hvordan de går igen i såvel KOMrapporten fra 2002 som i 2007bekendtgørelsen. Endvidere undersøges det med udgangspunkt i en enkelt adspurgt 2gklasse, hvordan denne klasses elever synes at indfri den ny bekendtgørelses mål svarende til de ‘tre aspekter’. Resultaterne af denne undersøgelse sammenlignes med en ældre og i nogen grad tilsvarende undersøgelse fra 1980 og forskelle og ligheder i resultaterne diskuteres.
References
Blum, W., Galbraith, P. L., Henn, H.-W. & Niss, M. (Eds.) (2007). Modelling and applications in mathematics education (The 14th ICMI study). New York: Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1
Boyer, C. B. (1991). A History of mathematics (Second edn). New York: John Wiley and Sons Inc.
Christensen, J. & Rasmussen, K. L. (1980). Matematikopfattelser hos 2.G'ere - en analyse (Tekster fra IMFUFA, number 24A). Roskilde: IMFUFA.
Davis, P. J. (2005). Interview med professor emeritus Philip J. Davis den 6. marts 2005. Foretaget af U. T. Jankvist og B. Toldbod på Brown University, Providence.
EBO (2008). Science. I Encyclopædia Britannica Online. Retrieved May 20, 2008 from http://www.britannica.com
Hansen, H. (2001). Opfindelse eller opdagelse? In M. Niss (Ed.), Matematikken og verden (Kapitel 3, pp. 65-96). København: Forlaget A/S.
Hersh, R. (1997). What is mathematics really? Oxford University press. https://doi.org/10.1515/dmvm-1998-0205
Jankvist, U. T. & Toldbod, B. (2007). The hidden mathematics of the Mars exploration rover mission. The Mathematical Intelligencer, 29 (1), 8-15. https://doi.org/10.1007/BF02984753
Jankvist, U. T. (2007). Den matematikhistoriske dimension i undervisning - generelt set. MONA, 3 (3), 70-90.
Jankvist, U. T. (2008a). Den matematikhistoriske dimension i undervisning - gymnasialt set. MONA, 4 (1), 24-45.
Jankvist, U. T. (2008b). Kodningsteoriens tidlige historie - et undervisningsforløb til gymnasiet (Tekster fra IMFUFA, number 459). Roskilde: IMFUFA.
Katz, V. (1998). A history of mathematics - an introduction (Second edition). Reading, Mass.: Addison-Wesley.
Niss, M., Blum, W. & Galbraith, P. (2007). Introduction. In W. Blum, P.L. Galbraith, H.-W. Henn & M. Niss (Eds.), Modelling and applications in mathematics education (The 14th ICMI study) (pp. 3-32). New York: Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-29822-1_1
Niss, M. & Jensen, T. H. (Eds.) (2002). Kompetencer og matematiklæring - ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark (Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 18). København : Undervisningsministeriets forlag.
Niss, M. (1980). Nogle aspekter for matematikundervisningen i de gymnasiale uddannelser frem til 1990. Normat, 28 (2), 52-60.
Niss, M. (1994). Mathematics in society. In R. Biehler, R. W. Scholz, R. Sträßer & B. Winkelmann (Eds.), Didactics of mathematics as a scientific discipline (pp. 367-378). Dordrecht: Kluwer academic publishers.
Niss, M. (1999). Kompetencer og uddannelsesbeskrivelse. Uddannelse, 5 (9). Retrieved May 20, 2008 from http://udd.uvm.dk/199909/udd93. htm?menuid=4515
Niss, M. (2001). Indledning. In M. Niss (Ed.), Matematikken og verden (Fremads debatbøger - videnskab til debat). København: Forlaget A/S.
Pilemann, H. (1996). Retorik eller realitet? Anvendelser af matematik i det danske gymnasiums matematikundervisning i perioden 1903-88 (Master's thesis. Tekster fra IMFUFA, nr. 325). Roskilde Universitetscenter.
Undervisningsministeriet (1984). Bekendtgørelse af 1984.
Undervisningsministeriet (1987). Bekendtgørelse af 1987.
Undervisningsministeriet (2007). Læreplan: Matematik A, Matematik B, Matematik C (Bilag 35, 36, 37). Retrieved May 20, 2008 from http://us.uvm. dk/gymnasie//vejl/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.