Eklekticisme og erhvervsuddannelses-pædagogik — styring, tendens eller tilfældighed?

Authors

  • Peter Musaeus
  • Claus Elmholdt

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v6i4.108427

Abstract

Artiklen diskuterer, hvordan det pædagogiske grundlag for dansk erhvervsuddannelse præsenteres i Undervisningsministeriets erhvervspædagogiske temahæfteserie. Der argumenteres for, at temahæfteserien implicit er fortaler for en teoretisk eklekticisme, som dog i hovedsagen tager teoretisk afsæt i pædagogiske perspektiver som erfaringspædagogik, konstruktivisme og situeret læringsteori. Artiklen undersøger om eklekticisme-problemet, det vil sige udvælgelsen af teorielementer, er sammenfaldende med individualiseringstendens i samfundet, hvorved pædagogik bliver rettet mod en disciplinering til det fleksible senmoderne videnssamfund.

Downloads

Published

2004-12-01

How to Cite

Musaeus, P., & Elmholdt, C. (2004). Eklekticisme og erhvervsuddannelses-pædagogik — styring, tendens eller tilfældighed?. Tidsskrift for Arbejdsliv, 6(4), 77. https://doi.org/10.7146/tfa.v6i4.108427