Læring i arbejdslivet

– et opgør med det ’lærende subjekt’

Forfattere

  • Bente Elkjær

Nøgleord:

Læring i arbejdslivet, Læringssubjekt, Kontekst, Praksisteori, Meningsskabelse, Pragmatisme, Transaktion

Resumé

Forholdet mellem individ og organisation har været og er fortsat en udfordring i studier af læring i arbejdslivet. ’Læringssubjektet’ forankret i en menneskekrop og i fokus for al form for udvikling og læring er vanskelig at undslippe, fordi vores forståelse af læring er så tæt knyttet til undervisning og dets systemer for fx belønning. På en arbejdsplads er det imidlertid den arbejdsmæssige praksis og dens (kollektive) organisering, der er det vigtigste – ikke undervisning og læring. Forholdet individ-organisation er dobbelt problematisk, fordi det også berører en grundlæggende diskussion om, hvordan man overhovedet kan begribe relationen mellem person og kontekst. I dette essay giver jeg fire bud på undersøgelser af læring i arbejdslivet, hvor forskellige forskere tilbyder begreber til at overskride individet som centrum for læring i arbejdslivet. Som afsæt for disse bestræbelser indleder jeg med at præsentere en nyere teoretisk artikel, som viser, at forestillingen om et ’lærende subjekt’ fortsat eksisterer inden for forskningen i arbejdslivslæring.

Downloads

Publiceret

2025-10-12

Citation/Eksport

Elkjær, B. (2025). Læring i arbejdslivet: – et opgør med det ’lærende subjekt’. Tidsskrift for Arbejdsliv, 27(2), 26–33. Hentet fra https://tidsskrift.dk/tidsskrift-for-arbejdsliv/article/view/160324