Mikroaggressioner rettet mod unge SOSU- og tjenerelever i oplæring
Nøgleord:
Ung, EUD-elev, Antagelser, Krænkende handlinger, Psykisk arbejdsmiljøResumé
Artiklen undersøger unge SOSU- og tjenerelevers oplevelser med mikroaggressioner under oplæring. Det empiriske grundlag er 17 dybdegående interviews med tjenerelever, social- og sundhedsassistentelever og social- og sundhedshjælperelever. Til at undersøge mikroaggressioner knyttet til kategorierne ”ung” og ”eud-elev” anvendes Sue og Spaniermans teori om mikro aggressioner, mens Butler og Bourdieus teorier anvendes til at forstå, hvordan kategorierne ”ung” og ”eud-elev” performes. Analysen peger på, at manglende arbejdsmoral og professionalisme og uvidenhed og bedrevidenhed kobles til kategorierne ”ung” og ”eud-elev”. Det samme gør en antagelse om eud-elever som en form for andenrangsmedarbejder. Artiklens formål er at bidrage til at kollektivisere og forstå, hvilke antagelser der er om unge elever under oplæring, på tværs af fag og brancher, uanset om den enkelte unge eud-elev finder antagelserne nedværdigende.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Forfatteren og tidsskriftet i samarbejde
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).