På sporet af læring i en fængselskontekst

Forfattere

  • Marie-Louise Bjørn
  • Kasper Asmussen
  • Peter Dexters

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v24i1.132595

Nøgleord:

aktionsforskning, resocialisering, ressourcemobilisering, deltagelse

Resumé

Denne artikel er led i en aktionsforskningsproces og teoretisk refleksion over Koncept X. Et projektsamarbejde mellem Café Exit, Kriminalforsorgen, indsatte og øvrige interessenter med fokus på resocialisering gennem udvikling af samskabende uddannelses- og læringsmiljøer inde fra en fængselskontekst og ud af kriminalitet. Vores interesse samler sig empirisk om Koncept X, hvori deltagerdrevne workshops udgør et centralt læringselement. Vi undersøger, hvad befordrende læringsmiljøer er, hvilke ressourcer der skal mobiliseres, og hvad der er på spil for de deltagende parter for at lykkes med samskabende positiv læring inde fra en fængselskontekst og ud af kriminalitet. Vi adresserer aktionsforskningens fokus på handling, deltagelse, eksperimentering og refleksion for produktion af læring og viden. Dette komplekse læringsperspektiv omfatter både en individuel tilegnelse af bestemt ’stof’ samt menneskelige/sociale forandringsprocesser i en organisatorisk fængselskontekst. Vores analyse viser, at Koncept X mobiliserer deltagernes kapacitet for både at lære og at lære fra sig. Denne dobbelte læringskapacitet udgør en læringsmæssig platform, der både faciliterer mindre fængselsintern polarisering samt større samfundsmæssig forståelse for indsattes potentiale. Herved muliggøres en positiv transformation af handlingsmønstre og forestillinger om hinanden til fælles gavn for den resocialiserende indsats. Hvor resocialisering er fortløbende, håber vi artiklen bidrager med ny viden til en ’resocialiseringens læringspsykologi’.

Downloads

Publiceret

2022-05-14

Citation/Eksport

Bjørn, M.-L., Asmussen, K., & Dexters, P. (2022). På sporet af læring i en fængselskontekst. Tidsskrift for Arbejdsliv, 24(1), 55–69. https://doi.org/10.7146/tfa.v24i1.132595