Det muliges kunst. Om betingelserne for det tværsektorielle samarbejde i et New Public Managementorienteret sundhedsvæsen
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v18i3.112629Resumé
Trods tidens idé om at samarbejde og kommunikation på tværs af det danske sundhedsvæsens sektorer er afgørende for at skabe et sammenhængende sundhedsvæsen, synes de institutionelle rammer og betingelser i dag at spænde ben for et sådant samarbejde. En stærk diskurs om nødvendigheden af et velfungerende tværsektorielt samarbejde lever isoleret fra - og udfordres grundlæggende af den `New Public Management´ logik, der har præget de seneste årtiers styring og organisering af sundhedsvæsenet. Med udgangspunkt i to fortællinger fra et gennemført aktionsforskningsprojekt viser jeg, hvorledes spændinger og paradokser i det tværsektorielle samarbejde på en gennemgribende facon påvirker de sundhedsprofessionelles arbejdsvilkår og deres muligheder for at samarbejde tværsektorielt om ældre patienters udskrivelse fra hospitalet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).