Den digitale læringsplatforms forandring af lærerens praksis
Fra håndholdt selvrealiseringsplejerske til databaseret progressionscontroller?
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v20i4.111589Resumé
Denne artikel ser på, hvordan lærerens arbejde med evaluering af eleven forandrer sig samtidig
med tilblivelsen af en folkeskoles databaserede evalueringspraksisser i forbindelse med implementeringen
af læringsplatformen Mebook. Artiklen illustrerer, hvordan lærerens arbejde med
evaluering af elever bevæger sig mellem håndholdt evaluering baseret på intuition og kendskab
til eleven og en mere standardiseret, systematisk og generaliseret tilgang til evaluering. Og
hvordan lærerens effektivitet og præstation via målingerne og evalueringen af eleverne samtidig
bliver gjort til genstand for ledelse. Artiklen udfolder dette gennem en analyse af, hvordan data
og evaluering bliver til i praksis, hvor forskellige før- og efterbilleder læses diffraktivt igennem
hinanden. På denne baggrund argumenterer artiklen for, at bevægelsen af arbejdet med data og
evaluering i skolen producerer en ny affektiv økonomi, hvor forskellige og komplekse blandinger
af stemninger og følelser sættes i cirkulation på skolen.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).