Strategier for tværsamarbejde sætter professionsidentiteter under pres
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v19i2.109072Resumé
Tværfagligt samarbejde har i de senere år spillet en fremtrædende rolle i at udvikle og transformere vedfærdsstaten og dens institutioner og tilskrives positive potentialer i forhold til samarbejde, læring og synergi. Denne artikel undersøger hvordan strategier om tværfagligt samarbejde er med til at udfordre og ændre de faglige identiteter hos blandt andet sygeplejersker og socialrådgivere. Tilgangen i artiklen er en Bourdieu baseret institutionel dokumentanalyse – udviklet til formålet – af policy dokumenter udgivet af forskellige velfærdsstatslige institutioner. Artiklen rejser spørgsmål om, hvorvidt tværfagligt samarbejde medfører en de- eller reprofessionaliseringstendens, især indenfor områder hvor der er tale om at varetage en funktion som velfærdsstatens vogter af humanistiske og/eller solidariske værdier.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).