Professionalisering af ledelse i spændingsfeltet mellem bureaukrati og profession
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v19i3.109064Resumé
Er ledelse en profession, og i hvilket omfang påvirker opfattelsen af ledelse som en professionel faglighed mulighederne for at ’professionalisere ledelse’? Artiklen søger at besvare spørgsmålet, ved at undersøge hvordan organisatorisk kontekst påvirker lederes mulighed for at blive ledere. Specifikt undersøges en revisionsvirksomhed, som eksplicit forsøger at professionalisere ledelse, samtidigt med at den eksisterende professionsbårne logik for ledelse og organisation modarbejder denne udvikling af ledelsesroller og -faglighed. Artiklen konkluderer, at ledelse har sin egen logik og faglighed, baseret på det klassiske weberske bureaukratis forestillinger om lederrollen og organisering. Professionernes konflikt med ’ledelse og Djøfisering’ er således i høj grad en rivalisering mellem ligeværdige logikker og fagligheder og ikke blot en kamp mod en uforstående overmagt. En ’professionsgørelse’ af ledelse ville tydeliggøre dette, fremme den gensidige forståelse og er muligvis en forudsætning for professionalisering af ledelse.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).