Standardisering — nye udfordringer til den faglige identitet
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v15i4.108945Resumé
Standardisering af arbejdsprocesser sætter sit præg på de fleste jobs i dag. I kundeorienteret servicearbejde berører standardiseringstiltag ikke blot relationer internt i organisationen, men også relationer til de kunder eller borgere, som er centrale for arbejdet. I denne artikel analyseres bankrådgiverarbejde som et eksempel på kundeorienteret servicearbejde. For bankrådgiverne udmunder vilkår som risiko og centralisering i standardiseringstiltag, der i høj grad præger det daglige arbejde og skaber en række spændinger for bankrådgiverne i deres relationer til kunderne og derigennem udfordrer deres faglige identitet på nye måder. Artiklen peger på, at vi for at forstå disse udfordringer må udvide fokus fra den konflikt mellem rådgiver-og sælgerrollen, der i de seneste mange år er blevet set som det centrale for at forstå spændinger i bankrådgivernes arbejde, til i højere grad at omfatte de konflikter, der opstår i forbindelse med standardiseringstiltag. Bankrådgiverarbejdet bliver således et eksempel på, hvordan standardisering ikke blot er en praktisk måde at løse små og store opgaver, men griber dybt ind i arbejdets indhold, sociale relationer og faglige identitet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).