Fra klientorienteret arbejde til administrativt arbejde — ændringer i den faglige praksis og kvalificering på det beskæftigelsespolitiske område

Forfattere

  • Kelvin Baadsgaard
  • Henning Jørgensen
  • Iben Nørup
  • Søren Peter Olesen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v14i4.108918

Resumé

Det var mere end kosmetik, da arbejdsmarkedspolitikken i 2001 tog navneforandring til 'beskæftigelsespolitik'. Man kan tale om, at politikområdet på såvel indholds- som organiseringssiden er blevet reformeret. Reformeringen har, ifølge medarbejderne, medført fundamentale skift i arbejdets indhold og organisering. Det indbefatter bla. et skift fra klientorienteret arbejde til administrativt arbejde, et skift i sammensætningen af medarbejdere samt i oplevelsen af autonomien i arbejdet og endelig et skift i udførelsen af arbejdet, der for visse medarbejdere har betydet dilemmaer af etisk og faglig karakter. Der er således tale om forandringer, der har haft stor betydning for den faglige praksis og kvalificeringsproblematikken i jobcentrene.

Downloads

Publiceret

2012-12-01

Citation/Eksport

Baadsgaard, K., Jørgensen, H., Nørup, I., & Olesen, S. P. (2012). Fra klientorienteret arbejde til administrativt arbejde — ændringer i den faglige praksis og kvalificering på det beskæftigelsespolitiske område. Tidsskrift for Arbejdsliv, 14(4), 30–47. https://doi.org/10.7146/tfa.v14i4.108918