Mellem drømme og realiteter — tre historier om at uddanne sig til møbelsnedker

Forfattere

  • Ida Juul

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v8i3.108578

Resumé

I denne artikel undersøges den rolle, erhvervsuddannelserne fra uddannelsesplanlæggernes side blev tiltænkt i efterkrigstiden. Disse forestillinger perspektiveres af tre forskellige fortællinger om, hvordan et uddannelsesforløb indenfor møbelsnedkerfaget kunne opleves i henholdsvis 1960'erne, 1980'erne og i 2006. Ideen med at anvende livshistoriske interview er, at gøre det personlige og subjektive til et historisk studieobjekt og dermed undersøge et væsentligt aspekt, som hidtil har været relativt underprioriteret i studier af efterkrigstidens uddannelseshistorie.

Downloads

Publiceret

2006-09-01

Citation/Eksport

Juul, I. (2006). Mellem drømme og realiteter — tre historier om at uddanne sig til møbelsnedker. Tidsskrift for Arbejdsliv, 8(3), 7. https://doi.org/10.7146/tfa.v8i3.108578