Brug af fortællinger og metonymer i seniorpolitik

Forfattere

  • Per Mertz

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v4i4.108388

Resumé

Virksomheder kan komme i en situation, hvor de kommer til at mangle arbejdskraft, hvis ikke de gør noget for at fastholde ældre medarbejdere i en tid, hvor tilgangen af unge til arbejdsmarkedet falder. Det har fået en række virksomheder til at udvikle forskellige former for seniorpolitik på arbejdspladserne. Men at udvikle seniorpolitik i en virksomhed er ikke så lige til. På den ene side ønsker man at gøre noget særligt for ældre medarbejdere, noget der kan give dem lyst til fortsat at arbejde i virksomheden, og på den anden side har ældre medarbejdere et ønske om ikke at blive gjort til noget særligt, men bare indgå på lige fod med alle andre i medarbejdergruppen. Denne artikel bygger på arbejdet med at udvikle seniorpolitik i danske virksomheder. Man kan vælge at betragte dette arbejde som et forsøg på at beskrive, hvad det er, der mere generelt skal til for at gøre en arbejdsplads bedre. Når medarbejdere i artiklen derfor peger på ændringer på arbejdspladsen, er det ganske vist med fokus på ældre, men ofte vil de foreslåede ændringer være vigtige for både yngre og ældre medarbejdere. Udvikling af seniorpolitik skal derfor ikke opfattes som forsøg på at isolere ældre medarbejdere og gøre dem til noget særligt. Udvikling af seniorpolitik skal snarere betragtes som virksomhedens mulighed for mere generelt at gøre arbejdspladsen til et bedre sted at være ansat.'

Downloads

Publiceret

2002-12-01

Citation/Eksport

Mertz, P. (2002). Brug af fortællinger og metonymer i seniorpolitik. Tidsskrift for Arbejdsliv, 4(4), 59. https://doi.org/10.7146/tfa.v4i4.108388