Tilpasning eller autonomi? Om magt og læreprocesser i det industrielle arbejdsliv
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v2i4.108326Resumé
Det tayloriserede industriarbejde er under forandring; men forandringerne er vanskelige og modsætningsfulde. Hvordan medvirker arbejderne i disse processer? To projekter om 'humanisering af arbejdet' belyser dette - hver på sin måde. På den ene side ser vi arbejdernes modstand og forsvar, på den anden side deres engagement og visioner. Modsigelserne i arbejdernes reaktioner hænger sammen med magtforhold og indre modsigelser i arbejdserfaringerne. Artiklen diskuterer, hvordan forskellige forsøgsbetingelser og udviklingsstrategier lader forskellige sider af arbejdernes erfaringer og interesser komme til udtryk. Og hvordan demokratiske udviklingsbetingelser kan rumme muligheder for radikale fornyelser.Downloads
Publiceret
2000-12-01
Citation/Eksport
Olsén, P., & Clausen, C. (2000). Tilpasning eller autonomi? Om magt og læreprocesser i det industrielle arbejdsliv. Tidsskrift for Arbejdsliv, 2(4), 45. https://doi.org/10.7146/tfa.v2i4.108326
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).