Dilemmatænkning – lærende respons på arbejdsmiljøet

Forfattere

  • Peter Hagedorn-Rasmussen
  • Anita Mac
  • Henrik Lund
  • Rikke Thomsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v24i4.135162

Nøgleord:

Paradoksteori, Aktionsforskning, Læringsorienteret arbejdsmiljøarbejde, Arbejdsmiljømetode, Organisering

Resumé

Artiklen tager afsæt i en forståelsesramme informeret af teori om paradokser i organisering. På den baggrund tydeliggøres det, hvordan deltagere i arbejdsfællesskaber stilles overfor grundlæggende dilemmaer, som kalder på det, vi benævner dilemmatænkning. Formålet er at undersøge, hvordan dilemmatænkning, som en praksisorienteret metode, kan bidrage med en lærende respons på komplekse problemstillinger, der i øvrigt udfordrer det psykosociale og organisatoriske arbejdsmiljø. Udgangspunktet er, at det psykosociale arbejdsmiljø er præget af komplekse problemstillinger, der kalder på løbende undersøgelse og læring. Gennem en case på en hospitalsafdeling, hvor sygeplejersker håndterer kronisk syge patienter, viser artiklen, at det i et samspil mellem sygeplejerskerne og forskerne bliver muligt at genfortolke konkret oplevede belastningsmæssige problemstillinger som dilemmaer, der ikke kan finde en Enten-Eller-løsning. Gennem en kollektiv og lærende dialog udforsker sygeplejerskerne dilemmaerne i lyset af de paradokser, som er indlejret i den sociotekniske organisering. Dilemmatænkning bidrager dermed til afindividualisering og en øget fælles forståelse for de indlejrede forskellige muligheder, der er i at tilgå opgaverne.

Downloads

Publiceret

2022-12-15

Citation/Eksport

Hagedorn-Rasmussen, P., Mac, A., Lund, H., & Thomsen, R. (2022). Dilemmatænkning – lærende respons på arbejdsmiljøet. Tidsskrift for Arbejdsliv, 24(4), 43–58. https://doi.org/10.7146/tfa.v24i4.135162