Den hemmelige driftsorganisation

Forfattere

  • Maria Lyndgaard Petersen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v24i1.132596

Nøgleord:

læring, læringskulturer, performance management, performance measurements, kulturer, KPI´er, metaforer

Resumé

Hvordan ser læringskulturer ud i en målstyret afdeling i en global industriel virksomhed og hvilken læring finder sted? Ønsket om at understøtte læringskulturer på arbejdspladsen skal ofte samstemmes med allerede fastlagte arbejdspraksisser, der i høj grad er formet af styringsog evalueringsværktøjer såsom Performance Management systemer. Med teoretisk afsæt i den situerede læringsforståelse analyseres medarbejdernes sprog og omgivelserne med henblik på at forstå, hvilken form for læring, der finder sted. Baseret på prototypiske, empiriske eksempler fra feltarbejde i marketingafdelingen i en global virksomhed argumenteres for, at målstyringen former en praksis, som kan være i direkte modstrid med ønsket om at skabe solide læringskulturer på arbejdspladsen. Læringen hos medarbejderne, sproget og omgivelserne formes i et dialogisk samspil mellem organisationens styringsværktøjer og lederens opmærksomhed og forståelse for de indlejrede praksismuligheder, som styringsværktøjerne fordrer.

Downloads

Publiceret

2022-05-14

Citation/Eksport

Petersen, M. L. (2022). Den hemmelige driftsorganisation. Tidsskrift for Arbejdsliv, 24(1), 70–84. https://doi.org/10.7146/tfa.v24i1.132596