Etnometodologisk konversations analyse som en tilgang til at studere arbejdslivspraksisser

Forfattere

  • Henrik Ladegaard Johannesen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v23i4.130013

Nøgleord:

Praksisteori, Metodologi, Interaktion, Arbejdstid, Vidensarbejde

Resumé

Denne artikel præsenterer etnometodologisk konversationsanalyse (EMCA) som en tilgang til at studere arbejdslivspraksisser i realtid. Den tager udgangspunkt i den aktuelle diskussion af, hvordan et praksisteoretisk perspektiv kan informere arbejdslivsforskningen, men fokuserer på de metodologiske implikationer af dette perspektiv. Den introducerer de grundlæggende principper i EMCA, og den diskuterer de praktiske konsekvenser for produktionen og bearbejdningen af empirisk materiale. Den eksemplificerer de analytiske principper i EMCA med udgangspunkt i en analyse af organiseringen af arbejdstid i fleksibelt vidensarbejde, og den diskuterer de mulige begrænsninger ved EMCA som en tilgang til at studere arbejdslivspraksisser med udgangspunkt i en diskussion af kontekstbegrebet.

Downloads

Publiceret

2021-12-23

Citation/Eksport

Johannesen, H. L. (2021). Etnometodologisk konversations analyse som en tilgang til at studere arbejdslivspraksisser. Tidsskrift for Arbejdsliv, 23(4), 77–94. https://doi.org/10.7146/tfa.v23i4.130013