Teams, tests og tværprofessionelle relationer – arbejdet i psykiatrien i forandring
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v18i3.109049Resumé
Tværfagligt teamarbejde er en praksis, hvor forskellige fagligheder bidrager til at skabe viden, enten ved at supplere hinanden eller ved at arbejde på tværs af forskellige forståelser og skabe nye typer viden. Samtidig er det en proces, hvor fagidentitet og mening er i spil og under forhandling. I denne artikel sættes fokus på de ofte ambivalente og konfliktfulde aspekter af dette samarbejde. Udgangspunktet er psykiatrien, der som andre områder indenfor sundheds- sektoren præges af moderniserings- og rationaliseringsprocesser, som blandt andet indebærer et stigende fokus på gennemsigtighed, kontrollerbarhed og evidensbaseret viden. I Artiklen undersøges, hvordan den stigende anvendelse af psykiatriske tests – der kan ses som en medi- ering af disse moderniseringstendenser - er med til at udfordre og forandre vidensidealer, og dermed også grundlaget for det tværprofessionelle samarbejde.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).