Målstyrede universitetsuddannelser og kalkulerende studerende — når midlet spænder ben for målene
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v17i4.109004Resumé
Har forsøget på at skabe større arbejdsmarkedsrelevans i universitetsuddannelserne i virkeligheden medført, at studerende bliver mindre arbejdsmarkedsrelevante? Artiklen undersøger, hvordan studerendes selvforståelser har udviklet sig i takt med indførelsen af de målstyrede universitetsuddannelser, som netop havde til formål at øge uddannelsernes arbejdsmarkedsrelevans. Resultaterne peger på, at det gamle ideal om studerende som 'selvstændige akademikere' forskydes i retning af studerende som 'kalkulerende, autoritetstro studerende', og det diskuteres, hvordan den nye studenteridentitet matcher arbejdsmarkedets behov for selvstændige, vurderingsparate og risikovillige medarbejdere.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).