Målstyrede universitetsuddannelser og kalkulerende studerende — når midlet spænder ben for målene

Forfattere

  • Miriam Madsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v17i4.109004

Resumé

Har forsøget på at skabe større arbejdsmarkedsrelevans i universitetsuddannelserne i virkeligheden medført, at studerende bliver mindre arbejdsmarkedsrelevante? Artiklen undersøger, hvordan studerendes selvforståelser har udviklet sig i takt med indførelsen af de målstyrede universitetsuddannelser, som netop havde til formål at øge uddannelsernes arbejdsmarkedsrelevans. Resultaterne peger på, at det gamle ideal om studerende som 'selvstændige akademikere' forskydes i retning af studerende som 'kalkulerende, autoritetstro studerende', og det diskuteres, hvordan den nye studenteridentitet matcher arbejdsmarkedets behov for selvstændige, vurderingsparate og risikovillige medarbejdere.

Downloads

Publiceret

2015-12-01

Citation/Eksport

Madsen, M. (2015). Målstyrede universitetsuddannelser og kalkulerende studerende — når midlet spænder ben for målene. Tidsskrift for Arbejdsliv, 17(4), 25–39. https://doi.org/10.7146/tfa.v17i4.109004