Eklekticisme og erhvervsuddannelses-pædagogik — styring, tendens eller tilfældighed?
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfa.v6i4.108427Resumé
Artiklen diskuterer, hvordan det pædagogiske grundlag for dansk erhvervsuddannelse præsenteres i Undervisningsministeriets erhvervspædagogiske temahæfteserie. Der argumenteres for, at temahæfteserien implicit er fortaler for en teoretisk eklekticisme, som dog i hovedsagen tager teoretisk afsæt i pædagogiske perspektiver som erfaringspædagogik, konstruktivisme og situeret læringsteori. Artiklen undersøger om eklekticisme-problemet, det vil sige udvælgelsen af teorielementer, er sammenfaldende med individualiseringstendens i samfundet, hvorved pædagogik bliver rettet mod en disciplinering til det fleksible senmoderne videnssamfund.Downloads
Publiceret
2004-12-01
Citation/Eksport
Musaeus, P., & Elmholdt, C. (2004). Eklekticisme og erhvervsuddannelses-pædagogik — styring, tendens eller tilfældighed?. Tidsskrift for Arbejdsliv, 6(4), 77. https://doi.org/10.7146/tfa.v6i4.108427
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket ét år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).