Faglighed, mening og ambivalens i prekært akademisk arbejde

Forfattere

  • Anders Jakobsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfa.v20i1.108196

Resumé

I de senere år har 'prekarisering' været diskuteret som begreb til at beskrive en stigende usikkerhed i arbejdet. Prekarisering er især blevet beskrevet i relation til lavt kvalificeret arbejde, men prekariseringstendenser omfatter i stigende grad også akademisk arbejde. I denne artikel præsenteres de første resultater fra en kvalitativ undersøgelse af akademikeres muligheder for at opleve og skabe mening i prekært arbejde med særligt fokus på, hvilken rolle forestillinger om faglighed spiller i den sammenhæng. I undersøgelsen viser deltagernes oplevelser af prekært akademisk arbejde sig at være både meget forskellige og ofte individuelt modsætningsfyldte. Samtidig viser deltagernes forskellige forestillinger om faglighed sig centrale for at forstå, hvordan disse meget forskellige måder prekære arbejdsforhold opleves og håndteres subjektivt.

Downloads

Publiceret

2018-03-01

Citation/Eksport

Jakobsen, A. . (2018). Faglighed, mening og ambivalens i prekært akademisk arbejde. Tidsskrift for Arbejdsliv, 20(1), 30–46. https://doi.org/10.7146/tfa.v20i1.108196