Månelanding – skønlitteratur for flersprogede elever i skolens basisundervisning
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v31i80.152756Keywords:
dansk som andetsprog, modtagelsesklasse, flerkulturel litteraturAbstract
Artiklen har fokus på litteraturundervinisng i 7.-9. klasse for nyankomne elever i grundskolens basisundervisning. Hvilken litteratur og hvilke undervisningsdesign egner sig i skolens basisundervisning, når eleverne skal have tilstrækkelige sproglige kompetencer til at læse og møde litteratur med en kompleksitet uden et infantilt indhold? Mødet med den flerkulturelle litteratur skal gøre, at eleverne kan opleve og mærke, at skønlitteraturen gør noget frem for bare at være et middel til at opnå bedre sproglige kompetencer.
References
Ayoub, M. (2023). Månelanding. København: Alinea.
Busch, S.E. (2020). Folkeskolens to danskfag. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag.
Busch, S.E. & Kristjansdottir, B. (2024). Fagdidaktik i dansk som andetsprog. Frederiksberg: For-laget Frydenlund.
Elbro, C. (2007). Læsning og læseundervisning. København: Gyldendal.
Henkel, A. Q. (2023). Børnelitteratur i en medietid. Mellemværender mellem litteraturteorier, ud-tryksformer og læsere. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Henkel, A. Q. m.fl. (2020). Grib litteraturen! 50 litteraturdidaktiske greb. København: Gyldendal.
Lillis, T. (2006). Communicative competence. I Brown, K. (red.), Encyclopedia of Language and Linguistic. Elsevier, s. 666-673. https://doi.org/10.1016/B0-08-044854-2/01275-X
Mansour, N. (2024) Multikulturel litteratur - kulturel ansvarlig didaktik i danskfaget. Frederiksberg: Dafolo.
Oksbjerg, M. 2021. Undervisning med litteraturlæremidler på mellemtrinnet. Aarhus: Aarhus Uni-versitet.
Pedersen, M.S. (2015). Task-baseret kommunikativ sprogundervisning. I: A. Søndergaard (red), Sprogfag i forandring pædagogisk og praksis. 2. udg. Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 227-246.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.