Månelanding – skønlitteratur for flersprogede elever i skolens basisundervisning

Authors

  • Sofia Esmann Busch Lektor, UC Sjælland

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v31i80.152756

Keywords:

dansk som andetsprog, modtagelsesklasse, flerkulturel litteratur

Abstract

Artiklen har fokus på litteraturundervinisng i 7.-9. klasse for nyankomne elever i grundskolens basisundervisning. Hvilken litteratur og hvilke undervisningsdesign egner sig i skolens basisundervisning, når eleverne skal have tilstrækkelige sproglige kompetencer til at læse og møde litteratur med en kompleksitet uden et infantilt indhold? Mødet med den flerkulturelle litteratur skal gøre, at eleverne kan opleve og mærke, at skønlitteraturen gør noget frem for bare at være et middel til at opnå bedre sproglige kompetencer.

References

Ayoub, M. (2023). Månelanding. København: Alinea.

Busch, S.E. (2020). Folkeskolens to danskfag. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag.

Busch, S.E. & Kristjansdottir, B. (2024). Fagdidaktik i dansk som andetsprog. Frederiksberg: For-laget Frydenlund.

Elbro, C. (2007). Læsning og læseundervisning. København: Gyldendal.

Henkel, A. Q. (2023). Børnelitteratur i en medietid. Mellemværender mellem litteraturteorier, ud-tryksformer og læsere. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Henkel, A. Q. m.fl. (2020). Grib litteraturen! 50 litteraturdidaktiske greb. København: Gyldendal.

Lillis, T. (2006). Communicative competence. I Brown, K. (red.), Encyclopedia of Language and Linguistic. Elsevier, s. 666-673. https://doi.org/10.1016/B0-08-044854-2/01275-X

Mansour, N. (2024) Multikulturel litteratur - kulturel ansvarlig didaktik i danskfaget. Frederiksberg: Dafolo.

Oksbjerg, M. 2021. Undervisning med litteraturlæremidler på mellemtrinnet. Aarhus: Aarhus Uni-versitet.

Pedersen, M.S. (2015). Task-baseret kommunikativ sprogundervisning. I: A. Søndergaard (red), Sprogfag i forandring pædagogisk og praksis. 2. udg. Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 227-246.

Downloads

Published

2025-08-22

How to Cite

Busch, S. E. (2025). Månelanding – skønlitteratur for flersprogede elever i skolens basisundervisning. Sprogforum, 31(80), 47–53. https://doi.org/10.7146/spr.v31i80.152756