Billedbogen i fremmedsprogsundervisningen
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v13i40.114563Abstract
Børn lever i en billedkultur, hvilket kvalificerer dem til at blive kompetente billed- læsere. Som del af zapperkulturen fordyber de sig dog sjældent i det enkelte billede. Billedbogsmediet muliggør, at den enkelte samler æstetiske erfaringer ved at for- dybe sig i og undre sig over illustrationerne. Sprogligt er billedbøger ofte ukompli- cerede, idet sproget er nøgternt. Det tvetydige og symbolske udtrykkes derimod i det visuelle. At de postmoderne billedbøger fokuserer på det ekspressive understre- ger deres kvaliteter for undervisningen, idet mennesket grundlæggende opfatter og forholder sig umiddelbart til billeder. Billeder motiverer til samtale, hvilket er centralt i kommunikativ, learnerorienteret sprogundervisning. (...)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.