Børn, læsning og litteratur: Lad os tale om indhold!
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v31i80.158058Resumé
Børns læsning, læseevner og læselyst debatteres alle vegne. Såvel fagtidsskrifter som publicistiske medier rummer bekymrede historier om en læsekultur i forandring. Tonen er ikke sjældent alarmistisk med brug af ord som læsekrise og læsehad. Den barske retorik skyldes formentlig, at læsning er en alvorlig sag og bliver opfattet som sådan af både politikere, fagprofessionelle og forældre. Læsning er en essentiel kulturfærdighed, der betinger vores møde med verden, og det at kunne læse og have adgang til læsestof og uddannelse er ifølge FNs verdensmål en basal rettighed for alle mennesker. Når læsekompetencer og -kultur opleves som presset i et ellers velstående og veluddannet samfund som det danske, vækker det opmærksomhed. Men måske er debatten for begrænset?
Referencer
Barnett, M. (2025). Barnets hemmelige dør. Fordi vi skal tage børnebøger alvorligt.
Jensen og Dalgaard Christensen og Henkel, red. (2024). Alliancer. Børn, voksne, litteratur og medier. Hans Reitzels
Felski, R. (2008). Uses of Literature. Blackwell Publishing. https://doi.org/10.1002/9781444302790
Fougt, S.S, Neubert, Katja, Kristensen, Rune Müller, Gabrielsson, Rebecca H., Molbæk, Louise og Kjeldsen, Christian Christrup
(2023). Danske elevers læsekompetence i 4. klasse: Resultater af PIRLS-undersøgelsen 2021. Aarhus University Press. https://doi.org/10.2307/jj.3850481
Hansen, S.R., Hansen, T. I. og Pettersson, M. (2022). Børn og unges læsning 2021. Aarhus Universitetsforlag. https://unipress.dk/media/19074/9788772199214_boer n-og-unges- laesning-2021ny.pdf
Larsen, M. E. (2022). Bogen om billedlitteratur. Akademisk forlag
Lund, H. og Skyggebjerg, A. K. (2021). Pædagogisk indblik 13: Børns læselyst. DPU, Aarhus Universitet. Aarhus Universitetsforlag.
https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Paedagogisk_Indblik/B oerns_laeselyst/13_-_Boerns_laeselyst_-_04-11-2021.pdf
Nordenstam, A. og Olin-Scheller, C. (2022). Lättlässt. Bokmarknad, ungdomslitteratur, skola. Gidlunds förlag.
Weinreich, T. (1996) Lyst og lærdom. Debat og forskning om børnelitteratur. Høst & Søn
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.