Børne- og ungdomslitteratur i læreruddannelsens fremmedsprogs- undervisning – nogle projekter
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v13i40.114562Resumé
Selvfølgelig skal vi læse børne- og ungdomslitteratur i sprogfagene i læreruddannel- sen, vil de fleste nok mene – kan man overhovedet undlade det? Ja, det kan man, for rent faktisk nævnes børne- og ungdomslitteraturen end ikke specifikt i CKF’erne (Centrale kundskabs- og færdighedsområder) for linjefagene engelsk, tysk og fransk i læreruddannelsen. Ikke desto mindre giver det meget god mening i et professionsrettet perspektiv at læse børne- og ungdomslitteratur med de kom- mende sproglærere. De skal jo undervise samme målgruppe, som børne- og ung- domslitteraturen henvender sig til. I det følgende vil vi give eksempler på de sprog- lige, faglige og didaktiske potentialer i børne- og ungdomslitteratur med særligt henblik på engelsk- og tyskundervisningen. Derudover vil vi kort skitsere, hvilke mål vi har med læsningen af børne- og ungdomslitteratur i linjefagsundervisningen i læreruddannelsen. (...)
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.