Børn, læsning og litteratur: Lad os tale om indhold!

Authors

  • Anna Skyggebjerg

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v31i80.158058

Abstract

Børns læsning, læseevner og læselyst debatteres alle vegne. Såvel fagtidsskrifter som publicistiske medier rummer bekymrede historier om en læsekultur i forandring. Tonen er ikke sjældent alarmistisk med brug af ord som læsekrise og læsehad. Den barske retorik skyldes formentlig, at læsning er en alvorlig sag og bliver opfattet som sådan af både politikere, fagprofessionelle og forældre. Læsning er en essentiel kulturfærdighed, der betinger vores møde med verden, og det at kunne læse og have adgang til læsestof og uddannelse er ifølge FNs verdensmål en basal rettighed for alle mennesker. Når læsekompetencer og -kultur opleves som presset i et ellers velstående og veluddannet samfund som det danske, vækker det opmærksomhed. Men måske er debatten for begrænset?

References

Barnett, M. (2025). Barnets hemmelige dør. Fordi vi skal tage børnebøger alvorligt.

Jensen og Dalgaard Christensen og Henkel, red. (2024). Alliancer. Børn, voksne, litteratur og medier. Hans Reitzels

Felski, R. (2008). Uses of Literature. Blackwell Publishing. https://doi.org/10.1002/9781444302790

Fougt, S.S, Neubert, Katja, Kristensen, Rune Müller, Gabrielsson, Rebecca H., Molbæk, Louise og Kjeldsen, Christian Christrup

(2023). Danske elevers læsekompetence i 4. klasse: Resultater af PIRLS-undersøgelsen 2021. Aarhus University Press. https://doi.org/10.2307/jj.3850481

Hansen, S.R., Hansen, T. I. og Pettersson, M. (2022). Børn og unges læsning 2021. Aarhus Universitetsforlag. https://unipress.dk/media/19074/9788772199214_boer n-og-unges- laesning-2021ny.pdf

Larsen, M. E. (2022). Bogen om billedlitteratur. Akademisk forlag

Lund, H. og Skyggebjerg, A. K. (2021). Pædagogisk indblik 13: Børns læselyst. DPU, Aarhus Universitet. Aarhus Universitetsforlag.

https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Paedagogisk_Indblik/B oerns_laeselyst/13_-_Boerns_laeselyst_-_04-11-2021.pdf

Nordenstam, A. og Olin-Scheller, C. (2022). Lättlässt. Bokmarknad, ungdomslitteratur, skola. Gidlunds förlag.

Weinreich, T. (1996) Lyst og lærdom. Debat og forskning om børnelitteratur. Høst & Søn

Downloads

Published

2025-08-22

How to Cite

Skyggebjerg, A. (2025). Børn, læsning og litteratur: Lad os tale om indhold! . Sprogforum, 31(80), 1–4. https://doi.org/10.7146/spr.v31i80.158058