Nutidens forventning, fremtidens begænsning?
- En undersøgelse af sprogtilegnelse hos flygtninge i fuldtidbeskæftogelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145875Resumé
I Nutidens forventning, fremtidens begrænsning? En undersøgelse af sprogtilegnelse hos flygtninge i fuldtidsbeskæftigelse gør Simone Rams Rasmussen rede for resultatet af nogle interviews hun har foretaget med fire mænd der er ankommet til Danmark i 2015 fra hhv. Syrien og Bangladesh. Hun inddrager Nortons investeringsbegreb og ser på hvordan de fire mænd forholder sig for-skelligt til deres dansktilegnelse og tilknytning til arbejdsmarkedet. En faktor er selvforsørger-identiteten og den dermed sammenhængende distancering fra offentlig forsørgelse. En anden er en identitet hvor man forsøger at forbedre mulighederne på arbejdsmarkedet via mere uddannelse.
Referencer
Allan, K. (2018). Skilling the Self: The Communicability of Immigrants as Flexible Labour. In A. Duchêne, M. Moyer, & C. Roberts (Eds.), Language, migration and social inequalities: A critical sociolinguistic perspektive on institutions and work (pp. 55-80). Multilingual Matters.
https://doi.org/10.21832/9781783091010-004
Beskæftigelsesministeriet. (2015). Alle skal bidrage - flygtninge og indvandrere hurtigere i bekæftigelse. Retrieved 03.01.2024 from https://www.regeringen.dk/media/1321/alle_skal_bidrage_-_flygtninge_og_indvandrere_hurtigere_i_beskaeftigelse.pdf
Darvin, R., & Norton, B. (2017). Language, Identity, and Investment in the Twenty-first Century. In T. L. McCarty & S. May (Eds.), Language Policy and Political Issues in Education (pp. 1-15). Springer International Publishing.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-02320-5_18-2
Integrationsministeriet, U.-o. (2021). Regeringens Integrationshandleplan. Retrieved 30.1.2024 from https://uim.dk/media/11042/regeringens-integrationshandlingsplan-opdateret.pdf
Kirilova, M. (2014). "Det kan være svært" - om sprog og kultur i andetsprogsdanske ansættelsessamtaler. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 19(1), 9-36.
Kirilova, M., & Lønsmann, D. (2020). Dansk - nøglen til arbejde? Ideologier om sprogbrug og sproglæring i to arbejdskontekster i Danmark. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 15(1), 37-57.
https://doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2020-01-03
Kraft, K. (2017). Constructing migrant workers: Multilingualism and communication in the transnational construction site. Universitetet i Oslo.
Kraft, K. (2018). Kontekster og vilkår for den arbejdsintegreret sproglæring. Sprogforum, 66, 71-77.
https://doi.org/10.7146/spr.v24i66.128118
Norton, B. (2013). Identity and Language Learning : Extending the Conversation (2. ed.). Channel View Publications.
https://doi.org/10.21832/9781783090563
Tranekjær, L. (2009). Gatekeeping at work : the establishment, negotiation and assessment of nationality, language and religion in internship interviews Department of Culture and Identity, University of Roskilde, Roskilde.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.