Nutidens forventning, fremtidens begænsning?

- En undersøgelse af sprogtilegnelse hos flygtninge i fuldtidbeskæftogelse

Forfattere

  • Simone Rams Rasmussen AOF Job og dansk

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145875

Resumé

I Nutidens forventning, fremtidens begrænsning? En undersøgelse af sprogtilegnelse hos flygtninge i fuldtidsbeskæftigelse gør Simone Rams Rasmussen rede for resultatet af nogle interviews hun har foretaget med fire mænd der er ankommet til Danmark i 2015 fra hhv. Syrien og Bangladesh. Hun inddrager Nortons investeringsbegreb og ser på hvordan de fire mænd forholder sig for-skelligt til deres dansktilegnelse og tilknytning til arbejdsmarkedet. En faktor er selvforsørger-identiteten og den dermed sammenhængende distancering fra offentlig forsørgelse. En anden er en identitet hvor man forsøger at forbedre mulighederne på arbejdsmarkedet via mere uddannelse.

Forfatterbiografi

Simone Rams Rasmussen, AOF Job og dansk

Cand.Pæd.Soc & Master i Dansk som andetsprog

Underviser hos AOF Job & Dansk

Referencer

Allan, K. (2018). Skilling the Self: The Communicability of Immigrants as Flexible Labour. In A. Duchêne, M. Moyer, & C. Roberts (Eds.), Language, migration and social inequalities: A critical sociolinguistic perspektive on institutions and work (pp. 55-80). Multilingual Matters.

https://doi.org/10.21832/9781783091010-004

Beskæftigelsesministeriet. (2015). Alle skal bidrage - flygtninge og indvandrere hurtigere i bekæftigelse. Retrieved 03.01.2024 from https://www.regeringen.dk/media/1321/alle_skal_bidrage_-_flygtninge_og_indvandrere_hurtigere_i_beskaeftigelse.pdf

Darvin, R., & Norton, B. (2017). Language, Identity, and Investment in the Twenty-first Century. In T. L. McCarty & S. May (Eds.), Language Policy and Political Issues in Education (pp. 1-15). Springer International Publishing.

https://doi.org/10.1007/978-3-319-02320-5_18-2

Integrationsministeriet, U.-o. (2021). Regeringens Integrationshandleplan. Retrieved 30.1.2024 from https://uim.dk/media/11042/regeringens-integrationshandlingsplan-opdateret.pdf

Kirilova, M. (2014). "Det kan være svært" - om sprog og kultur i andetsprogsdanske ansættelsessamtaler. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 19(1), 9-36.

Kirilova, M., & Lønsmann, D. (2020). Dansk - nøglen til arbejde? Ideologier om sprogbrug og sproglæring i to arbejdskontekster i Danmark. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 15(1), 37-57.

https://doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2020-01-03

Kraft, K. (2017). Constructing migrant workers: Multilingualism and communication in the transnational construction site. Universitetet i Oslo.

Kraft, K. (2018). Kontekster og vilkår for den arbejdsintegreret sproglæring. Sprogforum, 66, 71-77.

https://doi.org/10.7146/spr.v24i66.128118

Norton, B. (2013). Identity and Language Learning : Extending the Conversation (2. ed.). Channel View Publications.

https://doi.org/10.21832/9781783090563

Tranekjær, L. (2009). Gatekeeping at work : the establishment, negotiation and assessment of nationality, language and religion in internship interviews Department of Culture and Identity, University of Roskilde, Roskilde.

Downloads

Publiceret

2024-08-26

Citation/Eksport

Rams Rasmussen, S. (2024). Nutidens forventning, fremtidens begænsning? : - En undersøgelse af sprogtilegnelse hos flygtninge i fuldtidbeskæftogelse. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 30(78), 53–58. https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145875