Er verdensborgeren i sigte? Interkulturel læring i curriculum for Færøsk som andetsprog gældende for voksne

Forfattere

  • Turid Thomsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v29i77.142113

Referencer

Agar, M. (2006). Culture: Can you take it anywhere? Invited lecture presented at the Gevirtz Graduate School of Education, University of California at Santa Barbara. International Journal of Qualitative Methods, 5 (2), 1-16. Lokaliseret d. 8. februar 2023 på sites.ualberta.ca/~iiqm/backissues/5_2/PDF/agar.pdf.

Cummins, J. (2014). Language and identity in multilingual schools: Constructing evidence-based instructional policies. I: Little, D., Leung, C. & Van Avermaet, P. (red.), Managing diversity in education. Language, policies, pedagogies (s. 3-26). Bristol: Multilingual Matters.

Føroyskt sum annaðmál (2021). Lokaliseret d. 8. februar 2023 på Námsætlanir: namsaetlanir.fo/foeroyskt-sum-annadmal.

Gay, G. (2010). Culturally responsive teaching. Theory, research, and practice. 2. udgave. New York: Teachers College Press.

Ilieva, R. (2000). Exploring culture in texts designed for use in adult ESL classrooms. TESL Canada Journal, 17 (2), 50-63. Lokaliseret d. 8. februar 2023 på teslcanadajournal. ca/index.php/tesl/article/view/889/708.

Lyklatøl. Yvirlit um migration – jan. 2022 (2022). Lokaliseret d. 8. februar 2023 på Útlendingastovan: integration.fo/lyklatol.

Námsætlanir (2023). Lokaliseret på Námsætlanir: namsaetlanir.fo/.

Norton, B. (2013). Identity and language learning: Extending the conversation (2. udg.). Bristol: Multilingual Matters.

Preece, S. (2016). Introduction: Language and identity in applied linguistics. I: Preece, S. (red.), The Routledge Handbook of Language and Identity (s. 1-16). London: Routledge.

Risager, K. (2014). Om at analysere kultur i læremidler. Sprogforum 59, 78-86.

Risager, K. (2016). Interkulturel læring. Vidensdiskurser i kommunikationen mellem ministerium, forskere og immigranter. I Kirilova, M. & Holmen, A. (red.), Kulturlæring. Københavnerstudier i tosprogethed. Studier i parallelsproglighed. (årg. C9, s. 17-116). København: Københavns Universitet, Humanistisk Fakultet.

Risager, K. & Svarstad, L.K. (2020). Verdensborgeren og den interkulturelle læring. Inspiration og nytænkning til sprogfagene og andre fag. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Taylor, S.V. & Sobel, D. (2011). Culturally responsive pedagogy: Teaching like our students’ lives matter. Bradford: Emerald Group.

Downloads

Publiceret

2023-12-04

Citation/Eksport

Thomsen, T. (2023). Er verdensborgeren i sigte? Interkulturel læring i curriculum for Færøsk som andetsprog gældende for voksne. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 29(77). https://doi.org/10.7146/spr.v29i77.142113