Sprogevaluering: Begrebets historie og dimensioner

Forfattere

  • Dea Jespersen

Referencer

Allerup, P., Jansen, M. & Weng, P. (2011). Evaluering i skolen, baggrund, praksis, teori. Frederikshavn: Dafolo.

Andreasen, K., Buchardt, M., Rasmussen, A. & Ydesen, C. (2015). Test som historisk og socialt fænomen. I: Andreasen, K., Buchardt, M., Rasmussen, A. & Ydesen, C. (red.), Test og prøvelser, oprindelse, udvikling, aktualitet (s. 9-25). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.

Andreasen, K., Rasmussen, A. & Friche, N. (2011). Evaluering i uddannelsespolitik og praksis. I: Andreasen, K., Friche, N. & Rasmussen, A. (red.), Målt & vejet: Uddannelsesforskning om evaluering (s. 9-35). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. forskning.ruc.dk/da/publications/evaluering-iuddannelsespolitik-og-praksis.

Bachman, L.F. & Palmer, A.S. (1996). Language testing in practice: Designing and developing useful language tests. Oxford: Oxford University Press.

Borgnakke, K. (2008). Evalueringsstrategier i den pædagogiske kontekst. I: Borgnakke, K. (red.), Evalueringens spændingsfelter (s. 9-66). Aarhus: Klim.

Brown, H.D. & Abeywickrama, P. (2019). Language assessment: Principles and classroom practices (3. udg.). Hoboken: Pearson.

Canale, M. & Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, 1 (1), 1-47. doi.org/10.1093/applin/I.1.1.

Carlsen, C. & Moe, E. (2019). Vurdering av språkferdigheter. Bergen: Fagbokforlaget.

Chapelle, C.A. & Voss, E. (2016). 20 years of technology and language assessment in Language Learning & Technology. Language Learning & Technology, 20 (2), 116-128. https://doi.org/10125/44464.

Council of Europe (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press. Lokaliseret d. 18. August 2019 på coe.int/en/web/common-european-frameworkreference-languages/home.

Council of Europe (2018). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment; companion volume with new descriptors. Strasbourg: Council of Europe. Lokaliseret d. 18. august 2019 på coe.int/en/web/common-european-frameworkreference-languages.

Dahler-Larsen, P. (2011). Sprogtest, evalueringer og deres virkninger. Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 17 (52), 11-

tidsskrift.dk/spr/article/view/102824.

Danmarks Evalueringsinstitut [EVA] (2003). Engelsk i grundskolen – om indhold, organisering og vilkår. Lokaliseret d. 5. juni 2020 på

eva.dk/grundskole/engelskgrundskolen-om-indholdorganisering-vilkaar.

Dimova, S., Ginther, A. & Yan, X. (2020). Local language testing: Design, implementation, and development. New York: Routledge.

Dolin, J. (2020). Evaluering på godt og ondt. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.

Green, A. (2013). Multiplication and division – trends in language assessment. I: Green, A., Exploring language assessment and testing, language in action (s. 171-220). London: Routledge.

Hamp-Lyons, L. (2016). Purposes of assessment. I: Tsagari, D. & Banerjee, J. (red.), Handbook of second language assessment (bd. 12, s. 13-27). Boston: De Gruyter Mouton. doi.org/10.1515/9781614513827-004.

Høgsbro, A. (1970). Realeksamen i engelsk. København: Gyldendal.

Lado, R. (1961). Language testing: The construction and use of foreign language tests: A teacher’s book. London: Longmans, Green and Co.

Lund, K. (2011). Forord – test! Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 17 (52). tidsskrift.dk/spr/article/view/102822.

Luoma, S.E. (2002). Hvad sker der inden for sprogtestning? (M.S. Pedersen, Overs.). Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 8 (23), 7-15. tidsskrift.dk/spr/article/view/113295.

Messick, S. (1989). Validity. I: Linn, R.L. (red.), Educational measurement (3. udg., s. 13-103). Washington, DC: American Council on Education/Macmillan.

Moss, P.A., Girard, B. J. & Haniford, L.C. (2006). Validity in educational assessment. Review of Research in Education, 30 (1), 109-162. doi.org/10.3102/0091732X030001109.

Poulsen, E. (1998). Intern evaluering af elevernes kommunikative færdigheder: – Et forskningsbaseret udviklingsarbejde i engelsk i folkeskolen. Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 4 (11), 33-38. tidsskrift.dk/spr/article/view/116654.

Prien, B. (1981). Cloze-tests i tysk og engelsk: En undersøgelse af to prøver fra folkeskolens udvidede afgangsprøve 1979. København: Danmarks Pædagogiske Institut.

Rasborg, F. (1986). Intern evaluering (bd. 1-3). København: Danmarks Pædagogiske Institut.

Rønsholt, S. & Pinholt, P. (1998). Løbende evaluering af mundtlig sprogfærdighed i dansk som andetsprog. Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 4 (11), 19-25. tidsskrift.dk/spr/article/view/116650.

Saville, N. & Pedersen, M.S. (2002). Kvalitet og retfærdighed: ALTE’s Code of Practice. Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 8 (23), 45-50. tidsskrift.dk/spr/article/view/113301.

Shohamy, E. (2002). Demokratiske og udemokratiske dimensioner i evaluering. Sprogforum, 8 (23), 31-36.

Stæhr, L.S. (2011). De nationale test – positiv eller negativ washback på undervisningen? Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 17 (52). tidsskrift.dk/spr/article/view/102825.

Ydesen, C. (2011). Risikofyldte test – erfaringer fra dansk testhistorie. Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 17 (52), 41-45. tidsskrift.dk/spr/article/view/102828.

Downloads

Publiceret

2023-02-20

Citation/Eksport

Jespersen, D. (2023). Sprogevaluering: Begrebets historie og dimensioner. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 28(75), 11. Hentet fra https://tidsskrift.dk/spr/article/view/136072

Nummer

Sektion

Artikler