Sprogevaluering: Begrebets historie og dimensioner
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v28i75.136072Referencer
Allerup, P., Jansen, M. & Weng, P. (2011). Evaluering i skolen, baggrund, praksis, teori. Frederikshavn: Dafolo.
Andreasen, K., Buchardt, M., Rasmussen, A. & Ydesen, C. (2015). Test som historisk og socialt fænomen. I: Andreasen, K., Buchardt, M., Rasmussen, A. & Ydesen, C. (red.), Test og prøvelser, oprindelse, udvikling, aktualitet (s. 9-25). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.
Andreasen, K., Rasmussen, A. & Friche, N. (2011). Evaluering i uddannelsespolitik og praksis. I: Andreasen, K., Friche, N. & Rasmussen, A. (red.), Målt & vejet: Uddannelsesforskning om evaluering (s. 9-35). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. forskning.ruc.dk/da/publications/evaluering-iuddannelsespolitik-og-praksis.
Bachman, L.F. & Palmer, A.S. (1996). Language testing in practice: Designing and developing useful language tests. Oxford: Oxford University Press.
Borgnakke, K. (2008). Evalueringsstrategier i den pædagogiske kontekst. I: Borgnakke, K. (red.), Evalueringens spændingsfelter (s. 9-66). Aarhus: Klim.
Brown, H.D. & Abeywickrama, P. (2019). Language assessment: Principles and classroom practices (3. udg.). Hoboken: Pearson.
Canale, M. & Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, 1 (1), 1-47. doi.org/10.1093/applin/I.1.1.
Carlsen, C. & Moe, E. (2019). Vurdering av språkferdigheter. Bergen: Fagbokforlaget.
Chapelle, C.A. & Voss, E. (2016). 20 years of technology and language assessment in Language Learning & Technology. Language Learning & Technology, 20 (2), 116-128. https://doi.org/10125/44464.
Council of Europe (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press. Lokaliseret d. 18. August 2019 på coe.int/en/web/common-european-frameworkreference-languages/home.
Council of Europe (2018). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment; companion volume with new descriptors. Strasbourg: Council of Europe. Lokaliseret d. 18. august 2019 på coe.int/en/web/common-european-frameworkreference-languages.
Dahler-Larsen, P. (2011). Sprogtest, evalueringer og deres virkninger. Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 17 (52), 11-
tidsskrift.dk/spr/article/view/102824.
Danmarks Evalueringsinstitut [EVA] (2003). Engelsk i grundskolen – om indhold, organisering og vilkår. Lokaliseret d. 5. juni 2020 på
eva.dk/grundskole/engelskgrundskolen-om-indholdorganisering-vilkaar.
Dimova, S., Ginther, A. & Yan, X. (2020). Local language testing: Design, implementation, and development. New York: Routledge.
Dolin, J. (2020). Evaluering på godt og ondt. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Green, A. (2013). Multiplication and division – trends in language assessment. I: Green, A., Exploring language assessment and testing, language in action (s. 171-220). London: Routledge.
Hamp-Lyons, L. (2016). Purposes of assessment. I: Tsagari, D. & Banerjee, J. (red.), Handbook of second language assessment (bd. 12, s. 13-27). Boston: De Gruyter Mouton. doi.org/10.1515/9781614513827-004.
Høgsbro, A. (1970). Realeksamen i engelsk. København: Gyldendal.
Lado, R. (1961). Language testing: The construction and use of foreign language tests: A teacher’s book. London: Longmans, Green and Co.
Lund, K. (2011). Forord – test! Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 17 (52). tidsskrift.dk/spr/article/view/102822.
Luoma, S.E. (2002). Hvad sker der inden for sprogtestning? (M.S. Pedersen, Overs.). Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 8 (23), 7-15. tidsskrift.dk/spr/article/view/113295.
Messick, S. (1989). Validity. I: Linn, R.L. (red.), Educational measurement (3. udg., s. 13-103). Washington, DC: American Council on Education/Macmillan.
Moss, P.A., Girard, B. J. & Haniford, L.C. (2006). Validity in educational assessment. Review of Research in Education, 30 (1), 109-162. doi.org/10.3102/0091732X030001109.
Poulsen, E. (1998). Intern evaluering af elevernes kommunikative færdigheder: – Et forskningsbaseret udviklingsarbejde i engelsk i folkeskolen. Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 4 (11), 33-38. tidsskrift.dk/spr/article/view/116654.
Prien, B. (1981). Cloze-tests i tysk og engelsk: En undersøgelse af to prøver fra folkeskolens udvidede afgangsprøve 1979. København: Danmarks Pædagogiske Institut.
Rasborg, F. (1986). Intern evaluering (bd. 1-3). København: Danmarks Pædagogiske Institut.
Rønsholt, S. & Pinholt, P. (1998). Løbende evaluering af mundtlig sprogfærdighed i dansk som andetsprog. Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 4 (11), 19-25. tidsskrift.dk/spr/article/view/116650.
Saville, N. & Pedersen, M.S. (2002). Kvalitet og retfærdighed: ALTE’s Code of Practice. Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 8 (23), 45-50. tidsskrift.dk/spr/article/view/113301.
Shohamy, E. (2002). Demokratiske og udemokratiske dimensioner i evaluering. Sprogforum, 8 (23), 31-36.
Stæhr, L.S. (2011). De nationale test – positiv eller negativ washback på undervisningen? Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 17 (52). tidsskrift.dk/spr/article/view/102825.
Ydesen, C. (2011). Risikofyldte test – erfaringer fra dansk testhistorie. Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 17 (52), 41-45. tidsskrift.dk/spr/article/view/102828.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.