Billedbogen i fremmedsprogsundervisningen

Forfattere

  • Sanne Lauesgaard-Nissen

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v13i40.114563

Resumé

Børn lever i en billedkultur, hvilket kvalificerer dem til at blive kompetente billed- læsere. Som del af zapperkulturen fordyber de sig dog sjældent i det enkelte billede. Billedbogsmediet muliggør, at den enkelte samler æstetiske erfaringer ved at for- dybe sig i og undre sig over illustrationerne. Sprogligt er billedbøger ofte ukompli- cerede, idet sproget er nøgternt. Det tvetydige og symbolske udtrykkes derimod i det visuelle. At de postmoderne billedbøger fokuserer på det ekspressive understre- ger deres kvaliteter for undervisningen, idet mennesket grundlæggende opfatter og forholder sig umiddelbart til billeder. Billeder motiverer til samtale, hvilket er centralt i kommunikativ, learnerorienteret sprogundervisning. (...)

Downloads

Publiceret

2007-10-01

Citation/Eksport

Lauesgaard-Nissen, S. (2007). Billedbogen i fremmedsprogsundervisningen. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 13(40), 23–28. https://doi.org/10.7146/spr.v13i40.114563