Børne- og ungdomslitteratur i læreruddannelsens fremmedsprogs- undervisning – nogle projekter

Forfattere

  • Karen Aarøe
  • Jette Laursen

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v13i40.114562

Resumé

Selvfølgelig skal vi læse børne- og ungdomslitteratur i sprogfagene i læreruddannel- sen, vil de fleste nok mene – kan man overhovedet undlade det? Ja, det kan man, for rent faktisk nævnes børne- og ungdomslitteraturen end ikke specifikt i CKF’erne (Centrale kundskabs- og færdighedsområder) for linjefagene engelsk, tysk og fransk i læreruddannelsen. Ikke desto mindre giver det meget god mening i et professionsrettet perspektiv at læse børne- og ungdomslitteratur med de kom- mende sproglærere. De skal jo undervise samme målgruppe, som børne- og ung- domslitteraturen henvender sig til. I det følgende vil vi give eksempler på de sprog- lige, faglige og didaktiske potentialer i børne- og ungdomslitteratur med særligt henblik på engelsk- og tyskundervisningen. Derudover vil vi kort skitsere, hvilke mål vi har med læsningen af børne- og ungdomslitteratur i linjefagsundervisningen i læreruddannelsen. (...)

Downloads

Publiceret

2007-10-01

Citation/Eksport

Aarøe, K., & Laursen, J. (2007). Børne- og ungdomslitteratur i læreruddannelsens fremmedsprogs- undervisning – nogle projekter. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 13(40), 15–22. https://doi.org/10.7146/spr.v13i40.114562