Å kunne mer enn man har lært? Om "generell kompetanse" i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk
DOI:
https://doi.org/10.7146/spf.v5i2.23704Nøgleord:
Generell kompetanse, overføringslæring, EQF, kunnskap, didaktikk, undervisningsplanleggingResumé
Går det an å kunne mer enn man har lært? Finnes det ferdigheter og kompetanser som er generelle? Kategorien «generell kompetanse» i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring forutsetter at svarene på disse spørsmålene er «ja». I denne artikkelen argumenterer jeg for at svaret ikke er så enkelt.Downloads
Publiceret
2017-12-13
Citation/Eksport
Opdal, P. A. (2017). Å kunne mer enn man har lært? Om "generell kompetanse" i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk. Studier I Pædagogisk Filosofi, 5(2), 62–78. https://doi.org/10.7146/spf.v5i2.23704
Nummer
Sektion
Temaartikler
Licens
Forfatteren/forfatterne og tidsskriftet deler copyrighten, og skal begge krediteres ved brug af publiceret materiale til citat eller lignende. Artikler publiceret i Studier i Pædagogisk Filosofi må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) frit til ikke-kommercielle formål. Artikler publiceret i Studier i Pædagogisk Filosofi må, efter godkendelse fra redaktionen, gerne publiceres i andre tidsskrifter (Studier i Pædagogisk Filosofi publicerer dog ikke selv artikler, der tidligere har været publiceret). Artikler må gerne uploades i instutionelle databaser, hvis dette kræves af forfatteren som del af en bevilling eller er institutionelt krav.