Kontemplativ opmærksomhedskultur i skolen

Forfattere

  • Anne Maj Nielsen Aarhus Universitet
  • Marie Kolmos Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v34i1.8847

Nøgleord:

Kontemplativ undervisning

Resumé

I denne artikel præsenterer vi resultater af en kvalitativ undersøgelse af en længerevarende indsats med kontemplativ undervisning i en dansk skoleklasse. Til forskel fra de fleste andre undersøgelser på området, som vedrører kortvarige indsatser (typisk omkring 8 uger), kan denne undersøgelse vise virkninger i forbindelse med indsatser gennem et helt skoleår. Artiklen vedrører undersøgelsens kvalitative del, der er baseret på deltagerobservation og interview med elever og lærere. I analyser af materialet anvender vi fænomenologisk og kulturpsykologisk teori for at belyse både enkelte deltageres oplevelser og de kontekstuelle situerede betingelser, muligheder og samspil, der har betydning for indsatsernes virkninger og deltagernes muligheder for handling og læring.

I diskussionen af undersøgelsens resultater indgår blandt andet, hvorvidt kontemplativ undervisning bør betragtes som en særlig interventionsmetode eller en gennemgående opmærksomhedskultur, der tilrettelægges af lærere og præger samspil og læringsmuligheder for elever og lærere.

Forfatterbiografier

Anne Maj Nielsen, Aarhus Universitet

Anne Maj Nielsen er cand.psych., ph.d. og lektor MSK ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

Marie Kolmos, Aarhus Universitet

Marie Kolmos er cand.pæd.pæd.psyk og arbejder som videnskabelig assistent på Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

2013-06-01

Citation/Eksport

Nielsen, A. M., & Kolmos, M. (2013). Kontemplativ opmærksomhedskultur i skolen. Psyke & Logos, 34(1), 28. https://doi.org/10.7146/pl.v34i1.8847