MINDFULNESS, YOGA OG DIALEKTISK ADFÆRDSTERAPI: METODEUDVIKLING AF MINDFULNESS-TRÆNING GENNEM YOGA
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v32i1.8800Keywords:
Mindfulness, Meditation, YogaAbstract
Askovhus modtog i 2008 midler fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse til et 2-årigt projekt med behandling af spiseforstyrrelser efter metoden dialektisk adfærdsterapi (DAT). Målgruppen var kvinder med spiseforstyrrelse og personlighedsforstyrrelse (EUP).
Formålet var at supplere en standardiseret DAT-behandling med en kropslig træning i mindfulness med henblik på at udvikle større kropsbevidsthed hos klienterne. Denne udvikling skulle ske gennem yogaøvelser. Derudover ville man styrke indlæringen af mindfulness-færdigheder gennem meditation. Ved projektets start havde man en antagelse om, at meditativ mindfulness-træning kunne afhjælpe nogle af de psykiske problemstillinger, såsom ruminerende tanker og angst, der gør sig gældende for mennesker med spiseforstyrrelser. Ydermere antog man, at yogaøvelser ville hjælpe klienterne til at få en mere positiv oplevelse af kroppen. Klienterne modtog en times ugentlig meditativ mindfulness-træning, som bestod af enkelte stræk og kortvarige øvelser i siddende meditation samt yoga-øvelser. Deltagelse var obligatorisk.
Det viste sig, at meditativ mindfulness-træning ikke var hensigtsmæssig for målgruppen, da klienterne blev dysregulerede, udvandrede tidligt og havde ustabilt fremmøde. Formen på mindfulness træningen blev ændret til kun at inkludere yoga-øvelser samt afsluttende afspænding, og deltagelse var nu frivillig. Ændringen resulterede i en positiv effekt, da foreløbige resultater viste stabiliseret fremmøde og positiv effekt på krop og sind.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.