Børnetegninger som orienteringsspor og forskningsdata

Authors

  • Anne Maj Nielsen Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v33i2.8744

Keywords:

Kunst, Psykologi, Børnetegninger

Abstract

Der er to formål med denne artikel. Det ene formål er at vise, hvordan børns tegninger kan betragtes som udtryk for børns personlige, erfaringsbaserede og kønnede orienteringer, sådan som de viser sig i børns tegninger. Børns tegninger betragtes dels som artikulationer af endnu ikke tematiseret betydning og dels som resultat af børns læring af visuelle koder og tilblivelsesmuligheder i samspil med deres omverden. Artiklens andet formål er at gøre rede for og diskutere, hvordan børns tegninger kan anvendes som forskningsdata.2 I artiklen præsenterer jeg eksempler på forskellige tegnematerialer, og hvordan de er blevet anvendt i forskning, samt diskuterer forskellige perspektiver på tegninger som forskningsmateriale og anvendelse af tegninger i forskning.

Author Biography

Anne Maj Nielsen, Aarhus Universitet

Anne Maj Nielsen er cand.psych., ph.d., og lektor MSK ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

Downloads

Published

2012-12-31

How to Cite

Nielsen, A. M. (2012). Børnetegninger som orienteringsspor og forskningsdata. Psyke & Logos, 33(2), 24. https://doi.org/10.7146/pl.v33i2.8744