AT BLIVE FORÆLDRE TIL ET EKSTREMT TIDLIGT FØDT BARN
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8504Keywords:
Spædbarnspsykologi, Forældre, Ekstremt tidligt fødte børnAbstract
Artiklen er et review af international litteratur af forældrenes oplevelser af at få et ekstremt tidligt født barn og en beskrivelse af danske forældres oplevelser af samme situation. Kvalitative data er indhentet ved interviews i forbindelse med en efterundersøgelse af ekstremt tidligt fødte børn i 5-års-alderen og samlet i to vignetter fra tiden på neonatalafdelingen og fra tiden efter udskrivelsen. Resultaterne stemte overens med fund fra udlandet. Temaer fra tiden på neonatalafdelingen var: 1. Fokus på barnets tilstand. 2. Psykiske svingninger. 3. Afhængighed og 4. Gradvis opnåelse af ejerskab af barn. Et særligt fund gældende forældre til ekstremt tidligt fødte børn er, at de foruden belastende oplevelser også oplever at blive knyttet til og afhængige af samværet med personale og øvrige forældre. I tiden efter udskrivelsen var temaerne: 1. Håbet om normaltilstand skuffes. 2. Tab af netværk. 3. Usikkerhed vedr. kompetence som forældre og 4. Forældrenes reaktioner træder frem. Konklusionen er, at forældre til indlagte børn oplever en øget grad af stress, flere psykiske symptomer og ændrede roller som forældre. I perioden efter udskrivelsen og især fra 4. til 5. leveår mindskes graden af bekymring især hos forældre, hvis børn udvikler sig alderssvarende.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.