HAR KOMMERCIELT ANVENDTE DYR KRAV PÅ VELFÆRD? VORES SVAR HÆNGER SAMMEN MED VORES FORMODNINGER OM DYRS PSYKE
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v35i2.22369Keywords:
psykometri, landbrug, dyrevelfærdAbstract
Produktion og forbrug af animalske produkter ligger højt i
Danmark, og regering og landbrug ønsker tiltagende bevågenhed
på dyrevelfærden. En nylig analyse viste, at dette ikke kan
opnås med markedskræfter alene, men at bedre målretning af
information og kampagner kan bidrage i en samlet strategi.
Validerede instrumenter til måling af holdninger er nødvendige
i et sådant arbejde, men har manglet, hvorfor artiklen først
oversætter den australske “Pet Pest Profit”-skala og rapporterer
dens psykometriske egenskaber med et internetbaseret
skandinavisk sample (N = 210). Dernæst vises med en adaptation
af det klassiske mål for “Belief in Animal Mind”, at formodninger
om psyke hos kommercielt anvendte dyr kan redegøre
for 38,5 % af variationen i holdning til deres velfærd.
Trods tidligere studiers påvisning af, at klassifikation af dyr
som føde medfører reduceret tiltro til deres psykiske formåen,
forbliver relationen mellem psyke-tiltro og velfærdsholdning
dermed stærk nok til at være nyttig for promovering af animalske
produkter, der har dyrevelfærdshensyn som kvalitetskriterium.
Vi foreslår, at inddragelse af psykologisk teori og metode
generelt kan bidrage til arbejdet for øget dyrevelfærd i Danmark.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.